Sotong goreng kunyit, masak sotong dulu hilang bau tanpa guna minyak..

hai assalammualaikum

Sotong Goreng Kunyit Yang Mudah - Banyak kali juga buat sotong goreng kunyit ni, tapi selalunya tak pernah jadi macam mana yang dikehendaki..hahahha. Biasalah, kena try and error banyak kali, baru menjadi kan. Kalau sebelum ni, nad goreng dulu sotong dengan kunyit, tapi sotong asyik keras dan kecut je. Pernah buat sotong disapu kunyit kemudian masak sekali dengan sayur, kononnya taknak masak lama. Tapi sama juga tak menjadi. Sampaila suatu hari, teringat mak nad kalau masak sotong, mak akan masak sotong tu tanpa minyak untuk buang bau dia. Sotong kalau dimasak macam tu je dia akan keluarkan air dia.




Hah lepas nad buat macam tu, akhirnya menjadi juga sotong goreng kunyit yang lembut dan sedap..hehee..Jom la tengok bahan dan cara membuatnya.


Bahan-Bahan
- Sotong
- Bawang merah, seeloknya bawang holland tu, tapi takda, so bawang merah pun jadila..
- Sayur lobak dengan kacang panjang. Adalah hiasan sikit, berwarna gitu.
- Serbuk kunyit
- Garam



Cara membuatnya
- Masak sotong dahulu, buang bau. Dah masak, asingkan tempat lain dahulu
- Tumis bawang merah, sayur lobak dan kacang panjang.
- Masukkan garam
- Kemudian masukkan sotong dan masukka serbuk kunyit. Yup kali ni tak buat sotong digaul kunyit dan goreng. Nad masukkan kunyit lepas masukkan semua bahan.
-Gaul hingga sama rata.
- Dah agak-agak macam dah masak tu, matikan api dan siap..

nyumnyum....
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

6 comments so far,Add yours

  1. wah nak cuba lah balik keja nanti ^_^

    ReplyDelete
  2. Sedapnya...lama dah x makan sotong...

    ReplyDelete
  3. sedapnyeeee! blh try buat ni..
    makan ngn nasi panas2.. padu! hehe

    ReplyDelete
  4. Assalammualaikum dan hai! Nisha tag awak untuk join satu giveaway. Jemput join ya ^^

    https://hadiahbintangjatuh.blogspot.com/2020/02/giveaway-wang-tunai-rm1000-by-mamapipie.html

    ReplyDelete
  5. SAYA MENGHARGAI ANDA SEMUA DI HALAMAN INI
    INI ADALAH CERITAKU

    Saya MURNI SANTI, wanita Aa, ibu, saudara perempuan dan teman dari (Bekasi), Indonesia, saya seorang MANAJER ESTATE NYATA dan saya telah mengalami banyak tekanan keuangan baru-baru ini, tidak ada yang mau meminjam uang kepada kami untuk menyelesaikan proyek komersial kami yang telah dalam konstruksi beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa perusahaan pinjaman palsu yang mengklaim sejumlah besar uang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

    Saya merasa frustrasi, suami saya mencoba yang terbaik dan membantu, saya akan bunuh diri karena rasa sakit, itu terlalu berat untuk ditanggung dan saya kehilangan semua harapan, sampai saya diperkenalkan kepada SEMUA PINJAMAN HUTAN GLOBAL sebuah perusahaan pinjaman yang disponsori oleh bank dunia itu sendiri.

    Saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman dan menghubungi perusahaan, petugas pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan mengatakan kepada saya tidak khawatir bahwa perusahaan akan meminjamkan uang kepada saya, bahkan ketika jumlah yang saya butuhkan sangat besar, dan semua saya bisa memberi mereka persyaratan yang merupakan informasi pribadi, yang saya lakukan.

    Saya telah melalui semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan uang yang saya minta setelah mengkonfirmasi saya memenuhi syarat untuk pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang paling mengejutkan adalah pinjaman dimasukkan ke dalam akun saya dan saya mengkonfirmasinya .. Kami perusahaan kembali secara finansial dan keluarga saya baik-baik saja, ini membuat hidup saya lebih baik, saya berterima kasih kepada Allah dan kepada SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL
    GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

    UNTUK MENGHUBUNGI KU
    Murni Santi
    murnisanti55@gmail.com

    ReplyDelete