CARA HILANGKAN KURAP KUCING

in , , by Nadia Johari, 01:06:00
hai assalammualaikum

Cara Hilangkan Kurap Kucing - Kurap ni sejenis penyakit yang berbintik-bintik yang sering ada di muka kucing. Kurap merupakan masalah utama bila kita ingin dekati seekor kucing tu sehingga kita terllau geli nak pegang dan belai disebabkan takut berjangkit. Perkara ini jugak kadang-kadang menyebabkan manusia tawar hati nak bantu kucing yang berkurap ni terutama yang jenis kurap kronik. 
 
Bagi mereka yang tak tahu nak buat apa bila kucing sakit, mereka lebih suka bawak pergi klinik haiwan yang memerlukan kos yang tinggi sedangkan ada cara yang lebih murah dan percuma untuk membuat rawatan kucing kurap ni. 


 Petua ni pun nad dapat daripada arwah mak mertua nad. Sebab masa first time molly duduk rumah nad, die dah kene kurap sebab dikurung dalam sangkar. Masa tu nad dah cuak nak buat apa sebab molly ni kucing cantik. Lepas tu bawak Molly masuk dalam kereta balik rumah jejaka mafia sekejap cadang nak bawak pergi klinik haiwan sebab kalau dibiarkan kurap akan merebak. 
 
Masa tu singgah rumah jejaka mafia dan mak mertua nad ada kat situ. Masa tu a dia cakap "tak payah bawak pergi klinik takkan baik punyer ". Lepas tu dia ajar cara-cara yang terbaik . Meh sini nad nak bagitau macam mana cara nak hilangkan kurap kucing secara percuma tanpa melibatkan apa-apa kos.

Pertama sekali perlulah memakai sarung tangan dan ambil kucing yang berkurap tersebut. Seterusnya, dengan menggunakan kapas telinga ambil minyak gorengan ikan dan lumurkan minyak gorengan ikan di seluruh badan kucing yang berkurap. Ulangi proses itu selalu sehingga kurap hilang. Biasanya, ia akan mengambil masa selama 1 atau 2 minggu untuk kurap itu hilang.

Sekarang alhamdulillah..Molly dah sihat dan bertambah cantik tanpa kurap. Petua ni nad guna untuk kucing nad yang lain. Memang menjadi. Thank mummy for this petua. Kalau tak sampai ke sudah tak tau. 

sukati die je landing situ kann..
SHARE 26 comments

Add your comment

  1. terima kasih tips, persedian untuk kucing saya.. kalau berlaku pada "man",<--nama kucing boleh buat seperti dlm entri nie..hehehe

    ReplyDelete
  2. nicee...sebelum ni saya guna minyak gamat...berkesan jugak....

    ReplyDelete
  3. liz pn pernah buat. tapi busuk. wekkk tp mg cepat baik sebab kutu pun lemas tau

    ReplyDelete
  4. hah? gitu? tp kucing kita minyak ikan lagi teruk jd nya..

    ReplyDelete
  5. Itu ka molly..cntik blu dy..sygkn kucg comel2 blu cntk2 tp da kurap..thanz 4 share..sy nk try la..=>

    ReplyDelete
  6. menjadi ke? lepas baca ni, trus gi sapu minyak goreng ikan. hope menjadi la. In shaa Allah. Kurap terok sangat. Sampai saya tergaru2 da.. Sayang punya pasal

    ReplyDelete
  7. Lumur seluruh badan ke tempat yg kena kurap je?

    ReplyDelete
  8. Lepas sapu kene mandikan atau biarkan jer mcm tu??

    ReplyDelete
  9. Anon..awak tak yah basuh..lepas letak biarkan je..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya gune minyak masak je boleh ke?sbb rumah sy jarang goreng Ikan 😂

      Delete
    2. Sis.. klau guna minyak lepas goreng ayam boleh ka? Sbb kami jarang msk ikan.. please.. byk sgt stray cat bkurap yg dtg mkn d rmh sy..

      Delete
    3. Sis.. klau guna minyak lepas goreng ayam boleh ka? Sbb kami jarang msk ikan.. please.. byk sgt stray cat bkurap yg dtg mkn d rmh sy..

      Delete
    4. Yieuri..hahaha..boleh kot..asalkan minyak yang dah diguna..

      Delete
  10. Tapi kak nad, kucing sy kurap kat telinga camne die nk jilat?

    ReplyDelete
  11. wah bgus tips ni..sha sllu juga jmpa kucing bkurap..ksian tgk..trus teringat dkt kucing d ruma sha..smggu skli sha mndikan..xtau la skg ni ada yg jaga ka tidak...emmm

    ReplyDelete
  12. Sis brapa lama kurap leh hilang klu guna petua ni?

    ReplyDelete
  13. Sis brapa lama kurap leh hilang klu guna petua ni?

    ReplyDelete
  14. Macam kucing saya dalam 2 ke 3 hari je..sekejap je hilang

    ReplyDelete
  15. Kalau guna minyak yang kita dah guna untuk masak freeze food boleh kan?

    ReplyDelete
  16. bru je bersihkn cik cat sy...telinga de kurap tp sy pkai kain bersih+dettol ckit brsihkn tlinga gosok slow2...kluar smua fungus2 nya...try la tp sy xsure lh sesuai or x utk cat2 korang

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dia jilat tak bahaya ke

      Delete
  17. GOOD SHARING AKAK

    http://jmbelog.blogspot.com/2015/07/blogger-79-ceritera-si-gadis-biru-nadia.html

    ReplyDelete
  18. Klu sapu saja ditmpt yg kena kurap tu bolh x ??
    Klu dia jilat xpe ke??pastu nk tggu bpe hari utk mndikn dia

    ReplyDelete
  19. Senang sgt nk hilangkan pelbagai penyakit kulit kucing sebenarnya.. Singgah instagram RAPID HEALZ utk info lanjut.Murah & seawal 3 hari dh cured..

    ReplyDelete
  20. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2