hai assalammualaikum

Masak Bersama Keluarga Di Hari Raya Aidiladha, Menu Kari Daging, Ayam Berempah dan Sayur Campur - Seronok bila masing-masing berkumpul dekat rumah mak. Bila semua ada, part masak memasak, sorang ambil satu menu..hahaa. Tu yang nad suka bila balik. Masak sama-sama, takdela penat sorang-sorang. Bila dah sornag masak daging, yang sorang masak ayam. Sorang lagi masak sayur..Dapatla tiga masakan..Haritu, nad masak kari daging, kakak pulak ayam berempah, kakak ipar masak sayur campur. Kita masak senang-senang je, janji sedap..hehee..


Juadah macam ni, cukup untuk kami. Nampak sikit tapi sebenarnya banyak.Kadang orang mana ada makan banyak pu..ambil sikit-sikit..

Ni resepi nad sediakan sekali..


Resepi Kari Daging
Bahan Blender
- 5 ulas bawang merah
- 3 ulas bawang putih
- 1/3 inci halia
- 2 batang serai

- bunga lawang
- kayu cengkih
- buah pelaga
- daun kari
- serbuk kari
- santan
- air
- garam dan gula
- Daging korban

Cara memasaknya
- Blender kesemua bahan dan tumiskan sekali dengan bunga lawang, kayu cengkih, buah pelaga dan daun kari. Tumis sehingga naik bau.
- Bila dah bau sedap, masukkan serbuk kari yang sudah dibancuh dengan air. Tumis lagi sampai naik bau.
- Masukkan daging yang telah direbus. Daging tak tau banyak mana, sebab mak nad yang sediakan..hahaa..
- Kemudian masukkan air sedikit dna biarkan..
- Bila air dah surut sikit, masukkan santan dan gaul lagi..
- Masukkan garam dan gula.
- Dah rasa agak-agak masak, boleh matikan api dan hidangkan..


Resepi Ayam Berempah..
- Ayam
- Bawang merah
- Bawang putih
- Serai
- Daun kari
- Jintan putih
- Serbuk kunyit

Cara memasaknya
- Blender ke semua bahan
- Gaulkan bersama ayam dan perap sebentar
- Dah perap lama boleh goreng sehingga garing..
- Siap..


Resepi Sayur Campur
- Bawang merah
- Bawang putih
- Cili merah besar
- Kacang panjang
- Kobis
- Lobak
-Garam dan gula
- Kiub ikan bilis

Cara memasaknya'
- Potong ke semua bahan
- Tumis bawang merah, bawang putih, cili besar dan kiub ikan bilis.
- Masukkan sayur dan gaul.
- Masukkan garam dan gula.
- Masukkan air sedikit bagi berkuah..
- Dah lama sikit, gaul dan siap..

Hah mudah semua..hehee..korang masak lagi sedap kan..
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

9 comments so far,Add yours

  1. Sedapnyaaa menu Nad, mesti meriahkan masak ramai-ramai berkumpul, takde selera pun jadi berselera...

    ReplyDelete
  2. Kari daging memang sedap.. Resepi dan bahan Lebih kurang sama... Hari tu Bonde try daging tetel masak Kari dap gak..He he he

    ReplyDelete
  3. sedapnya lauk2 Nad.. paling tertarik daging kari tu.. kalau umah dekat ni boleh g terjah da ni. hee

    ReplyDelete
  4. Best kan raya2 berkumpul dgn fmily sendiri dan masak mcm2 lauk..

    ReplyDelete
  5. Sedapnya menu raya Nad.. seronok dapat makan.. berkumpul ramai-ramai kan..

    ReplyDelete
  6. Wah selamat hari raya haji, semua masakan nad sedap sedap la

    ReplyDelete
  7. Dearest Esteems,

    We are Offering best Global Financial Service rendered to the general public with maximum satisfaction,maximum risk free. Do not miss this opportunity. Join the most trusted financial institution and secure a legitimate financial empowerment to add meaning to your life/business.

    Contact Dr. James Eric Firm via
    Email: fastloanoffer34@gmail.com
    Best Regards,
    Dr. James Eric.
    Executive Investment
    Consultant./Mediator/Facilitator

    ReplyDelete
  8. Salam


    Apakah Anda mencari pinjaman?

    Nama saya Femi Otedola, saya seorang multi miliarder dan saya telah berada di industri minyak dan gas selama 28 tahun terakhir. Sekarang saya ingin memberikan pinjaman kepada orang-orang yang menghadapi masalah keuangan mencari solusi dari situasi keuangan mereka, Jadi saya harus membentuk tim profesional untuk mengelola perusahaan ini. Saya tahu apa artinya mencari dana untuk mendirikan bisnis Anda dan ketika Anda mengunjungi Bank mereka selalu meminta begitu banyak dokumen dan jaminan, Di sini kami akan meminjamkan Anda dengan suku bunga rendah, dan tanpa jaminan. Anda harus tahu bahwa kami hanya di sini untuk meminjamkan mereka yang sangat serius dan bersedia membayar kembali pinjaman.

    Kami menawarkan yang berikut:

    ~~~~ Pinjaman Kerjasama √√√√√

    ~~~~~ Pinjaman Bisnis Jangka Panjang (maks 40 tahun) √√√√√

    ~~~~~ Pinjaman Bisnis√√√√

    ~~~~~~ Pinjaman Pribadi√√√

    Catatan: hanya orang-orang serius yang boleh mengajukan permohonan. Jika Anda harus mengajukan pinjaman dari kami, Anda harus memahami bahwa kami di sini untuk meminjamkan Anda dan Anda harus jujur dan dapat dipercaya. Hubungi kami hari ini dan dapatkan wajah baru kebebasan finansial.

    Hubungi Kami melalui alamat Email berikut
    √√√√√√√√√√√√√√√√√√√√√√√√√
    Femiotedolaloanfirm@gmail.com
    Femiotedolaloanfirm1@outlook.com  

    ReplyDelete