Articles by "vaksin"
Showing posts with label vaksin. Show all posts
 hai assalammualaikum
 
Alhamdulillah, Ayah Dah Cucuk Vaksin Pertama - Sejak kes makin meningkat, kebanyakannya dah tau covid 19 ni bukan main-main. Virus ni ada di mana-mana sahaja tanpa kita nampak. Kecuali mereka yang antivaksin ni, tak percaya dan mereka anggap benda ni tipu. Malas nak berbicara tentang antivaksin, kita yang takut dengan virus ni, cepat-cepat nak dapatkan vaksin yang diberi sekarang.
 
Haritu, masa bukanya daftar untuk vaksin Astrazeneca, ramai yang nak isi, tapi website pulak problem. Masa nad buat pun mula-mula tak boleh isi Lokasi, bila dah boleh tengok-tengok dah penuh tarikh yang diberi. Sedih sangat, bukan rezeki nak dapat. Ada yang dapat, tu rezeki diaorang kan. Jadi, kerajaan perlu cari penyelesaian supaya semua orang dapat vaksin ni, sekurangnya, dapatla kurangkan kena virus ni,
 
Dalam keluarga nad, setakat ni yang dah terima suntikan, kakak nad nombor 3 dengan ayah nad. Alhamdulillah, ayah dapat cucuk vaksin dengan cepat. Haritu kakak nombor 3 ni la isi ayah dengan mak dekat dependent Mysejahtera dia. Baru isi, dan haritu dia cakap ayah dah ada tempat cucuk pada 5 June 2021. Syukur, cepat ayah dapat vaksin. Lagipun ayah ada penyakit darah tinggi dan asma.

Alhamdulillah, Ayah Dah Cucuk Vaksin Pertama

Masa kakak bagitau tu, ayah memang nak cucuk vaksin. Suka kitaorang sebab tak perlu la macam mak ayah orang lain yang susah nak pergi cucuk vaksin. Yela, banyak cerita tak elok yang disebarkan dekat whatsup semua. Orang tua kan cepat percaya. Tapi ayah nad memnag takda telefon, dan dia setuju terus nak cucuk vaksin. Sekarang risau dekat mak je tak dapat lagi ni.


 
Masa kakak bawak ayah pergi cucuk vaksin, dia cakap ramai betul tempat tu. Lokasi ayah di Dewan Kelab Kilat Pangsapuri TNB Kapar Klang, pukul 11.20 pagi. Tengok kakak hantar gambar tu ramai betul orang tua menuggu giliran untuk di cucuk.
 
Siapa yang buat dependent ayah mak dekat Mysejahtera dia kena bawak maka ayah tu, sebab kena scan Mysejahtera. Pastu adala isi borang.




Ni semua gambar dari kakak. Cepat juga proses nak cucuk ni. Kakak tak dapat masuk sekali masa kena cucuk.
 

Bilik putih tu la tempat cucuk, kakak tunggu luar.
 
Tak dapat bergambar tempat banner "Saya Telah DiVaksinasi", sebab kaka cakap ramai betul ornag..hahaa. Paham perangai ayah tak suka menunggu..hahaha. Baru nak buat kenangan..gitu..Takpela, yang penting adala gambar sikit tu, dan ayah dah selamat dapat vaksin pertama. Lepa ni vaksin kedua pulak.
 
Bila la turn nad dengan suami pulak. Hari-hari cek Mysejahtera..huhu..
hai assalammualaikum
 
Ibu Hamil Perlu Divaksin Untuk Mengurangkan Risiko Covid-19 - Peningkatan catatan kes COVID-19 di seluruh negara membimbangkan Dr. Premitha Damodaran, Ketua Jabatan Perbidanan dan Sakit Puan, Hospital Pantai Kuala Lumpur (PHKL). Dengan pengalaman lebih daripada 25 tahun, beliau sendiri mengakui belum pernah melalui pandemik yang serius seperti COVID-19 dan menggesa supaya ibu hamil mendapatkan vaksin dalam tempoh antara Minggu 14 dan Minggu 33 kehamilan. 
 

Ibu Hamil Perlu Divaksin Untuk Mengurangkan Risiko Covid-19

Sejak akhir-akhir ini terdapat desas-desus dalam kalangan ibu hamil yang terlalu takut untuk mendapatkan vaksin COVID-19. Walaupun Menteri Penyelaras Program Imunisasi Kebangsaan, Yang Berhormat Saudara Khairy Jamaluddin telah membuat pengumuman tentang vaksin Pfizer sebagai pilihan vaksin yang sesuai untuk golongan ibu hamil dan menyusukan, Dr. Premitha masih menerima pelbagai soalan daripada pesakitnya tentang keselamatan vaksin tersebut terhadap kandungan mereka.

“Apabila seorang wanita hamil, tubuhnya mengalami perubahan drastik untuk disesuaikan dengan kesihatan dan keselamatan bayi dalam kandungannya. Tahap imuniti si ibu menurun dan si ibu mudah terdedah pada pelbagai jenis penyakit,” katanya. “Secara umumnya, seorang ibu hamil digalakkan untuk mengambil vaksin influenza dan Tdap untuk melindungi dirinya daripada influenza, kancing gigi, difteria dan batuk kokol (whooping cough)”. Batuk kokol adalah sejenis penyakit mudah berjangkit yang boleh meningkatkan risiko kematian dalam kalangan bayi baharu lahir. 
 
 
Menurut Dr. Premitha, vaksin batuk kokol yang juga dikenali sebagai pertussis itu lazimnya diberikan kepada bayi selepas 3 bulan kelahiran. Oleh itu, si ibu perlu diberikan vaksin Tdap untuk memastikan antibodi yang dibina dalam badan boleh disalurkan kepada bayi untuk memberikan perlindungan jangka pendek sementara menantikan vaksinasi tersebut.

“Sebenarnya, golongan ibu sudah lama menerima vaksin sepanjang kandungan untuk menjamin kelahiran bayi yang sihat dan terlindung daripada penyakit. Buat masa ini, kita perlu memastikan ibu-ibu ini mendapatkan vaksin COVID-19 kerana penyakit tersebut telah terbukti lebih berbahaya berbanding penyakit lain,” kata Dr. Premitha. 
 

“Dalam kes positif COVID-19 yang melibatkan ibu hamil, kategori klinikal penyakit tersebut boleh bertambah serius dalam masa singkat berbanding individu lain. Sekiranya mereka yang tidak hamil masih boleh dikuarantinkan di rumah bagi Kategori 1 atau 2, keadaan ibu hamil boleh melarat dengan cepat kerana rahim ibu yang mengembang mengikut tempoh kehamilannya khususnya selepas memasuki bulan ke-4 memberi impak terhadap paru-paru si ibu. 
 
Sebab itu, ibu hamil yang disahkan positif sering kali ditahan di hospital untuk perhatian lanjut sehingga betul-betul sembuh”.

“Sebagai Perunding Perbidanan & Sakit Puan, antara tanggungjawab kami adalah untuk memastikan semua ibu menikmati pengalaman kehamilan yang mudah dan menggembirakan. Namun, sejak pandemik ini melanda, kami perlu bekerja lebih keras supaya ibu-ibu ini dapat melahirkan bayi mereka dengan selamat,” tambahnya. 

 
Bercerita tentang kesan sampingan vaksin COVID-19 yang merisaukan, Dr. Premitha meyakinkan golongan ibu hamil bahawa kesan selepas vaksinasi seperti rasa lenguh, pening kepala, mual dan demam boleh dirawat dan tidak mendatangkan mudarat kepada ibu dan bayi kerana kesan tersebut akan hilang dalam masa terdekat. 
 
Sekiranya perlu, doktor akan memberikan ubat paracetamol untuk ibu hamil menangani kesan sampingan tersebut. “Jangan keliru kesan ini dengan kesan alahan. Alahan boleh mengakibatkan serangan kejutan (anaphylactic shock) sehingga muka bengkak dan sukar bernafas,” katanya. “Kita perlu cuba bertahan dengan rasa kurang selesa selepas divaksinkan kerana dalam tempoh hamil, kesihatan ibu adalah yang paling mustahak. Tanpa ibu yang sihat dan bebas penyakit, bagaimana bayi yang sihat dapat dilahirkan?”

“Terbaharu, kita sudah selesai Fasa Satu Program Imunisasi Kebangsaan yang melibatkan antara 80 hingga 90% kakitangan kesihatan seluruh negara. Kini, hospital adalah antara tempat paling selamat untuk anda. Oleh itu, jangan takut untuk datang ke hospital dan berbincang dengan doktor anda tentang sebarang isu melibatkan kehamilan dan vaksin COVID-19,” jelas Dr. Premitha. 
 
“Malah, kakitangan kesihatan yang hamil juga digalakkan untuk mengambil vaksin. Sehingga kini, mereka juga tidak mengalami apa-apa isu berkaitan COVID-19 sepanjang kehamilan mereka. Para ibu perlu mendapatkan maklumat yang tepat daripada sumber sahih dan tidak mudah terpedaya oleh sebaran di Media Sosial kerana setiap kehamilan adalah unik. Sebab itu ibu-ibu perlu mendapatkan nasihat daripada doktor tentang menghadapi kehamilan sepanjang tempoh pandemik”. 

Antara lain, Dr. Premitha menasihatkan golongan suami untuk memainkan peranan lebih proaktif dalam menjaga keselamatan isteri mereka yang sedang hamil. Para suami perlu mengambil langkah berjaga-jaga apabila keluar bekerja, membeli barang keperluan rumah dan melaksanakan tugas lain sebelum kembali ke rumah untuk bertemu keluarga mereka. 

Penjagaan selepas kelahiran juga amat penting. “Walaupun kakitangan kesihatan boleh menawarkan suasana yang selamat untuk ibu dan bayi di hospital, cabaran sebenar adalah apabila si ibu dan bayi pulang ke rumah,” kata Dr. Premitha. “Kami faham ahli keluarga, jiran tetangga dan rakan-rakan amat teruja untuk menyambut ketibaan ‘orang baharu’ dalam keluarga, tetapi dalam tempoh pandemik ini sebaiknya elakkan kedatangan pelawat yang mahu menyentuh bayi anda. Walaupun mereka nampak sihat pada mata kasarnya, sukar untuk kita membezakan individu sihat dengan individu yang tidak menunjukkan sebarang simptom COVID-19”. 
 
 
Dengan ribuan kes baharu yang dicatatkan dalam negara setiap hari, Dr. Premitha berharap ibu hamil dan menyusukan akan terus mengikut SOP yang digariskan dan memilih untuk divaksinkan.