Suasana Hari Raya Waktu PKP kali ke tiga

 hai assalammualaikum
 
Suasana Hari Raya Waktu PKP - Tahun lepas raya masih lagi boleh rentas daerah, tapi, tahun ni raya PKP, duduk di rumah dan tak boleh rentas daerah, negeri dan tidak boleh zirah menziarahi. Kalau boleh pun, hari raya pertama, tu pun keluarga sahaja. Apakan daya, sedih memang sedih, kes covid pulak makin meningkat, memang kene akur la dengan perintah mereka. Nad dah malas nak mencarut dekat mereka yang langgar perintah, tak ikut SOP dan tak kuarantin. Jadi, raya ni, kita gembira juga demi anak-anak tersayang.
 
Macam biasa, bila Hari Raya, bangun awal pagi siapakan juadah untuk hari raya. Dah siap semua, kejutkan anak-anak, siapakan diaorang mula dengan berbaju raya yang beli dekat Pusat Pakaian Hari-Hari.






Selesai semua bersiap cantik di pagi raya, macam biasa, mestilah bersalaman, bergambar untuk dijadikan kenangan. Wajib raya pertama kita bergambar ye. Disebabkan raya kali ni, duduk rumah sahaja, maka baju raya pakai Hari Raya Pertama sahaja, dan bergambar dengan puas..hehee.
 
Selalunya bergambar dalam rumah, dekat tempat duduk, ni kita buat kelainan sikit, ambil luar rumah..ahahhaa. Posing pun kena lain sikit, memandangkan anak-anak pun dah besar dan pandai menerima arahan..kihkih. Kita ambil gamabr sepuasnya untuk di post pada Hari Raya kedua, ketiga dan seterusnya..hahha. Dan juga dibuat kenangan dalam blog gitu.
 
Puas bergambar, anak tiba-tiba " mommy nak makan boleh "..hahaha..Mommynya tak puas bergambar, anak dah lapar. Jadinya, kita pun pergila menjamu selera juadah raya yang nad sediakan.




Ni la juadah Hari Raya untuk keluarga kecil kami, tak banyak pun, sebab nad yang masak sorang, kitaorang pun hanya 4 orang sahaja,masak simple sahaja. Menu wajib mestilah rendang daging kesukaan suami dan anak-anak. Selalunya satu menu ni je, hahaha, sebab sayur lodeh dengan kuah kacang husband kurang gemar, dan nad pun tak larat nak buat sorang-sorang. 
 
Selalunya nad dapat makan kuah lodeh dan kuah kacang ni dekat kampung, makan dengan lontong dan ayam kicap. Rindunya juadah raya mak buat. Sedih tahun ni tak dapat raya, tak dapat rasa juadah raya mak buat tu..sob.sob..




Nak bagi meriah, nad tambah menu satu lagi, roti jala dan kuah kari ayam. Selalu korang buat masa puasa kan, nah, nad buat masa raya..hahaa. Sebab menu tak susah, tiru KhairulAming punya.. Hehehe.. jadi bolehla buat. Anak-anak pun selera nampak roti jala ni..ehehhe. 

Alhamdulillah kenyang di pagi hari. 

Lepas dah kenyang, apa lagi, tengok tv la, buat video ke..hahaa. Dah tak boleh ziarah rumah orang. Hah, semua cerita nak tengok, tekan sana sini tv tu. Kalau dapat beraya ni memang takdanya nak tengok cerita ni semua.


Sambil tu, bervideo call dengan mak ayah, dan adik beradik lain. Mujurla 3 orang adik beradik duduk sebelah menyebelah dengan mak ayah, cuma nad dengan kakak no 3 tak dapat balik sebab tak boleh rentas daerah. Tengok mak dengan ayah sedih, memang tambah sedih la, lap air mata senyap-senyap. Takpela, berkorban, ada yang lagi tak dapat jenguk maka ayah dekat 2 tahun dah. Nad ni kira ok lagi haritu puasa sempat balik rumah mak ayah.
 

Malam pulak, layan anak-anak main bunga api. Wajib kena beli, bagi diaorang rasa happy, rasa raya tu macam mana. Sedih sangat dekat anak-anak, dapat merasa kunjung mengunjung ni sekejap sahaja. Fariza pulak, lepas siap tu dia ada cakap " mommy kita tak pergi raya rumah orang ke"..Aduh menusuk hati ni bila dia cakap macam tu. Nak taknak kita terangkan dekat dia kenapa tak boleh ziarah rumah orang.
 
Sabar ye nak, semoga covid ni berkurangan, dan kita dapat raikan Syawal macam biasa.
 
Ni la suasana hari raya waktu PKP kitaorang, korang macam mana, ok tak..
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

5 comments so far,Add yours

  1. salam aidilfitri maaf zahir batin..
    meriah tuuu nampak macam2 menuu sedap ada..

    jemput join GA blog saya :
    https://www.sitiyangmenaip.com/2021/05/nz-souvenirs-giveaway-by-sitiyangmenaip.html

    ReplyDelete
  2. Love the last picture whereby your 2 children were happily playing with firework. :)

    ReplyDelete
  3. Selamat hari raya aidilfitri maaf zahir dan batin kak

    ReplyDelete