May 2017
hai assalammualaikum

Semalam nad pergi melawat isteri kawan Mr Mafia dekat Hospital Ampang. Dah kenal lama denagn akak ni. Akak tu masuk hospital disebabkan kanser payudara stage ketiga agaknya. kalau sebut kanser memang tak boleh buat main, lagi-lagi kalau dah nampak tanda. Kalau tak nampak tanda, tak tau takpela. Kalau dah tau, tapi biar memang cari masalah tu.


Macam akak semalam, dia cerita, dia dah perasan bengkak dekat payudara dia, tapi dia biarkan, tak pergi klinik atau hospital. Sebab akak ni jenis tak suka makan ubat dan takut pergi klinik. Lepas tu dia ada rasa sakit, tapi masih boleh tahan katanya..Aduh nad dengar pun , akak ni boleh biarkan. Sampai kawan sekerja dia perasan payudara dia besar sebelah. KAwannya tegur " eh payudara ko besar sebelah, kenapa "..Akak tu cakap " takde apela, period ni "..ermm..Nak hilangkan bengkak tu dia sapu dengan minyak gamat je, tapi tak surut.

Sampaila satu hari, dia cerita bergesel agaknya, pecah benda tu. Tu yang menyebabkan dia sakit sangat dan tak tahan. Pergi klinik panel, doktor cakap tak boleh biarkan, kena pergi ke hospital. Akak tu dah dekat hospital dari sebelum puasa je. Dah sambut puasa dekat hospital..alahai kesian akak tu. Sekarang kena jalani kimoterapi.

Semalam lawat dia, tengok lemah je, sebab baru jalani kimoterapi. Nad pun tak tau macam mana dia buatnya, tapi katanya masukkan ubat,.Dengar pun seram. Nak taknak terpaksa la buatkan kimo ni, nak bagi baik.. Nad harap akak ni balik sebelum raya.

Kanser Payudara: Apa Itu?

Kanser payudara terjadi apabila sel normal payudara bertukar struktur dan merebak. Ia menjangkiti tisu dan bahagian lain yang berdekatan seperti kelenjar atau lobul, pembuluh darah, salur limfa dan nodus limfa. Kebiasaannya tumor terbentuk kerana pengumpulan sel abnormal. Kesemua jenis tisu di dalam payudara boleh membentuk kanser tetapi biasanya ia bermula di dalam kelenjar atau duktus.

Kanser payudara meyumbangkan peratus yang tertinggi bagi penyakit kanser di kalangan wanita. Kanser payudara berada di tangga kelima bagi kadar kematian akibat kanser dan merupakan penyumbang utama kematian akibat kanser di kalangan wanita. Di sepanjang hidupnya seseorang wanita mempunyai risiko mengidap kanser payudara sebanyak 1 dalam 8 dan kemungkinan meninggal dunia akibatnya adalah 1 dalam 28.

Simptom atau Tanda-tanda Kanser Payudara

Pembentukan gumpulan merupakan tanda atau simptom biasa yang kekal untuk jangka masa yang panjang. Kemungkinan nodul asimptomatik akan muncul sebelum tanda-tanda atau simptom lain timbul. Sakit payudara atau mastodinia atau sakit pada gumpulan merupakan satu lagi tanda kanser payudara di peringkat awal. Kemudian tanda-tanda radang seperti sakit, panas, kemerahan atau bengkak akan berlaku jika salur limfa kecil di dalam kulit dan pembuluh limfatik diserang oleh tisu abnormal. Kulit akan mempunyai tekstur kupasan oren yang juga dirujuk sebagai “peau d’orange”.

Tanda-tanda lain mungkin terjadi gumpulan di payudara atau di ketiak. Rupa payudara juga akan bertukar melalui penebalan atau pertambahan saiz dan bentuk. Kulit payudara mungkin kelihatan seperti lekuk atau membentuk rabung. Puting mungkin terpusing ke dalam, menjadi merah atau bersisik atau mempunyai lelehan yang abnormal. Apabila ia merebak ke kawasan lain, akan menjelma tanda-tanda seperti demam, seram sejuk, sakit tulang dan sendi, sakit kuning, simptom neurologi dan curahan (efusi) pleura. Masalahnya adalah tanda-tanda awal kanser payudara mungkin tidak kelihatan, justeru kaum wanita perlu mengambil inisiatif membuat diagnosis dengan memeriksa sendiri payudara dan juga menjalani ujian payudara setiap tahun.

Kaedah dan Pilihan Rawatan

Rawatan bergantung kepada ciri-ciri atau kelas kanser payudara. Berbincanglah dengan doktor anda untuk pilihan rawatan yang sesuai dengan anda atau pesakit berkenaan. Pilihan rawatan umum untuk kanser payudara adalah pembedahan, terapi radiasi, kemoterapi, terapi hormon dan terapi sasaran.Sebelum membuat apa-apa keputusan mengenai pilihan rawatan, pastikan keputusan biopsi diteliti dahulu oleh pakar yang berpengalaman dan mempunyai pengetahuan luas tentang kanser payudara.

Banyak lagi info tentang kanser payudara ni dekat internet. Kene ambil tahu, sebab benda ni tak boleh ambil remeh. Rasa tak kena dekat oayudara cepat-cepat cek..
hai assalammualaikum


Majlis Pelancaran Jonlivia Malaysia's 1st Activewear Lifestyle Club

Pertama kali nad dengar  jenama Jonlivia. Nama pun dah menarik, lagi nak tau apa produk di Jonlivia. Haritu nad pergi ke Majlis Pelancaran Jonlivia Malaysia's di SS2 Petaling Jaya. Sebenarnya Jonlivia ni merupakan satu jenama yang mengeluarkan pakaian gaya hidup aktif bertujuan untuk membantu rakyat Malaysia berubah ke arah yang sihat semasa bersukan dan dalam pada masa yang sama bergaya untuk kelihatan cantik dan anggun dengan pakaian Jonlivia. Hah!!, semua barangan Jonlivia bukan sahaja untuk dipakai semasa bersukan, kalau nak pergi berjalan pun boleh pakai..serius style weii..Korang tengok sampai bawah ye..


Kalau korang nak tau, majlis ni dibuat di premis Jonlivia. Sebagai kelab gaya hidup yang pertama, premis Jonlivia ni bukan sekadar kedai jual barangan Jonlivia malah premis yang menggabungkan studio kecergasan pelbagai fungsi. Ini menunjukkan komitmen untuk memimpin ahli-ahlinya ke arah gaya hidup yang lebih sihat dan lebih aktif.




Waktu tu event dibuat di bahagian studio. Majlis turut dihadiri oleh Lisdawati, Agnes, Meow, Jane, Syaa dan Emily datang untuk memeriahkan acara ini dan terdapat pelbagai hadiah bernilai lebih RM 500 untuk cabutan bertuah dan cabaran individu disediakan oleh penaja masing-masing. Nad tak lucky haritu..heehhe. Majlis haritu memang happening tau. Dengan pengacara yang awesome..heehe..


Satu pertunjukan fesyen juga telah dijalankan untuk memaparkan trend semasa dalam mengintegrasikan activewear ke dalam kehidupan seharian kita.



Pakaian Harian

Kan nad cakap barangan Jonlivia ni bukan sekadar untuk dipakai semasa bersukan, malah boleh dipakai sebagai pakaian harian..


Memang tertarik dengan barangan Jonlivia ni..nad dapat hotpants dari Jonlivia..best weii hotpants ni..nad dah pakai..sedap je..panas pun ye..diperbuat daripada bahan-bahan berprestasi tinggi dan menggabungkan teknologi terkini untuk memastikan bahawa produk-produknya sentiasa dalam trend dan up-to-date.








Pelbagai barangan yang dijual di Jonlivia Activewear Lifestyle Club, antaranya hot pants, bra sport, tshirt dan macam-macam lagi. Korang boleh tengok dekat gambar ni.



Keahlian Percuma


Bersempena dengan pelancaran JLC di SS2, Jonlivia menawarkan pelanggan keahlian percuma ke JLC. Sebahagian daripada faedah keahlian termasuk hidup akses percuma untuk terbang yoga, kelas Zumba, dan TRX di studio mereka; sesuatu yang anda tidak mahu ketinggalan..Lagi kata Mr Jon iaitu pemilik Jonlivia berkata akan ada banyak aktiviti dalam setahun ni..Best kann..nak tau macam mana nak dapatkan keahlian percuma ni boleh layari;
Jonlivia Lifestyle Club ( JLC )
No 70A, 70B, 70C,
Jalan SS2/67,
Petaling Jaya Selangor.
( Bersebelahan dengan Daorae Korean BBQ Restaurant )

Website: www.jonlivia.com.my
Facebook: https://www.facebook.com/jonlivia
Instagram: https://www.instagram.com/jonlivia/




hai assalammualaikum

Sebelum puasa lagi memang dah fikir, tema untuk baju raya tahun ni. Sifat mak-mak memang tak nak fikir last minit, nanti pening kepala..hahaa. Setiap tahun memang macam tu, akan fikir awal, nak baju apa, warna apa, yang penting sedondon. Lagi penting mak dengan anak dara mesti sama..hahaha. Kalau lain tu macam tak best je..Nak cari sedondon memnag susah. Kalau ada pun mesti tak ngam dengan badan atau tak kena dengan apa yang kita nak. nak lagi mudah, beli kain ela, buat dekat kedai jahitan..tapi nad jenis, ermm..paham-paham jela..

Hah bila tema dah tau nak pakai apa raya kali ni, jadi kita usha la instagram atau facebook untuk membeli. Kalau tak tau mana nak cari, up je status, nanti ramai tolong..heehe. Bila dah jumpa kita tengok satu-satu demi kepuasan hati. Kalau bab ni, belek lama-lama pun takpe..Yela nak pakai lama weii..bukan sekejap. Jadi cari yang berkenan di hati, cantik..


Untuk baju mak dengan anak memnag beli asing..haha..Sebenarnya tema raya kali ni ialah kebaya. Baju anak dah jumpa dulu, tu pun beli dengan member blogger. Nak lain dari lain la kununnya. Jadinya berkebaya la kita tahun ni. Warna oren untuk raya kali ni..takdela oren menyerlah, tapi oren macam ikan salmon tu..hehee. Jadi nad pun kenala cari warna oren. Usha punya isha punya usha, sampai berpinar mata, akhirnya nad jumpa sama warna macam baju kebaya Fariza tapi lain corak. Okla tu kan, asalkan kami berkebaya dan warna sama.


Hah ni la baju kitaorang..oopss, tak boleh tunjuk penuh..nanti sabar-sabar..tunggu raya ok..tengok siapa paling cantik..hahahaha. Beli dekat mana pun nanti nad bagitau ye..hahaa..rahsia banyak nor..bukan apa, nanti nak up entry untuk raya..hehehe..


Satu lagi baju warna peach belacan.


Yang lain baju anak kawan sekolah hadiahkan..Terima kasih..jimat dah..tapi besar yang amat. Mungkin mr mafia baik hati nak belikan baju untuk anak raya ni..hehee..kita ok je..

Untuk mr mafia, memnag tunggu dah nak raya baru beli..hahaa..Baju mr mafia memang special sikit, kang kita beli dia tak suka. Jadinya tunggu nanti kita beli dan cari sama-sama ye. Yang penting oren ok..hahaha.

Selesai masalah persiapan.
hai assalammualaikum

Ni pulak masak sotong. Mr mafia suka makan pedas, pedas. Kalau buat macam kicap ke, atau yang manis memang dia tak suka. Jadinya setiap makanan memnag kena tambah cili. Nad pun dah terikut. Tak boleh takde pedas dalam makanan. Tapi takdela pedas membakar lidah oii..kira rasa ada pedas, sedap la tu.


Ni pulak nad masak Sotong Belacan Cili Padi. Biasalah bila idea dah datang main masak jela. Asalkan sedap. bau belacan walaupun busuk, tapi bila masak sedap kemain...hahaa,.Tengok gambar tinggal satu sotong sebab tak sempat nak ambil gamabr dah diambil sotong lain..gitu laa..hahaa..Nad tinggal berdua je denga suami, jadi sotong masak dua ekor je..tak banyak pun..

Bahan-bahan
- Sotong
- Bawnag merah
- Bawang putih
- Cili padi
- Belacan
- Garam
- Perasa
- Air

Cara membuatnya:
- Tumbuk bawang merah, bawang putih, cili padi dan belacan. Tumbuk sekali..aduh baunya memang sedap.
- Tumiskan bahan yang telah ditumbuk sehingga naik bau.
- Letak garam dan serbuk perasa. Letak air sedikit.
- Masukkan sotong. Macam nad tak potong sotong tu, masukkan satu je sebab ada telur dalam sotong tu.
- Gaul-gaul sehingga sebati sehingga sotong lembut.
- Dah siap boleh sediakan.
hai assalammualaikum

Alhamdulillah, masuk puasa hari kedua. Semoga kita dapat sempurnakan puasa selama 30 hari dengan sempurna. Semalam puasa pertama, rasa lemau je..malas nak buka laptop. Ni ha puasa kedua, rasa kerajinan tu datang..hahaha. Nak kongsi berkenaan resepi jela erk. Puasa, puasa ni memnag susah nak fikir masak apa kan, walaupun selalu dah masak je, tu pun masih fikir..yela konon nak kelainan..haaha..Padahal, resepi ni dah selalu korang buat..hahaa..sukati la nak kongsi juga..hehee. Nad buat yang simple dan mudah je..

SAYUR CAMPUR DENGAN UDANG MASAK LEMAK KUNING

Lauk ni boleh buat untuk sahur atau berbuka puasa. Hah ni la lauk yang nad buat, sayur kacang panjang bersama lobak dan udang masak lemak. Main campak-campak je, dah jadi..haaha.

Bahan-bahan:
- Bawang merah
- Bawang putih
- Cili merah
- Santan
- Kacang panjang
- Udang
- Lobak
- Garam
- Serbuk perasa
- Kunyit

Cara membuatnya
- Potong bawang merah, bawang putih cili merah,kacang panjang, dan lobak. Kupas kulit udang. Selesai potong semua bahan dibersihkan sebersihnya.
- Masukkan santan dicampur dengan air ke dalam kuali dan biarkan sehingga mendidih
- setelah mendidih, masukkan bawang merah, bawang putih dan cili merah sehingga naik bau. Ada orang suka tumis dulu, tapi nad masukkan santan dulu baru masuk bahan.
- Setelah naik bau, masukkan kacang panjang, lobak dan udang. Masukkan kunyit bagi nampak kuning. Biarkan seketika.
- Dalam 15 minit, masukkan garam dan serbuk perasa, gaul sekejap, dalam 1 minit tu dah boleh hidang, taau tak sampai 1 minit. Sebab taknak sayur lembik sangat..hehe..Siap..

Malangnya mr mafia tak suka sayur campur ni..Jadinya nad dengan Fariza jela makan..hahaa.Dia tak suka sayur dicampur-campur ni..memnag susah layan orang cerewet ni. Terpaksa la buat sayur satu-satu. Tapi nad tau korang suka punya..apa lagi selamat mencuba..

hai assalammualaikum


Memang tak boleh berhenti nak makan kalau ada sambal hitam ni. Makan macam tu saja, memang sedap. Makan dengan nasi, dengan roti. Kalau malas masak, makan sambal hitam ni dengan roti pun kenyang. Bukan satu roti tapi sampai tiga roti..hahaa. Memang asyik nak makan je bila ada sambal hitam ni. Sambal hitam ni nad beli dengan Kak Sue Izza. Dah nak dekat puasa ni, sambal hitam ni memang kena ada dekat rumah. Senang, kot terbangun lewat nak sahur, nah makan nasi dengan sambal hitam ni je.

Sambal Hitam Yang Menyelerakan

Nad order dua jenis sambal hitam. Satu Sambal Tumis Tempoyak, satu lagi Sambal Belimbing Hitam Pahang. Dalam dua ni nad suka sambal belimbing hitam..hehee. Tapi yang dah nak habis sambal tumis tempoyak..hahhaa. Kan dah cakap asyik nak makan je bila ada sambal hitam ni. Nasib beli dua. Ada simpanan untuk puasa..hahaa.


Nak buat sendiri tak tau, kita beli yang dah siap je la kan. Tinggal buka, tinggal masuk dalam mangkuk. Leps tu, boleh simpan dalam peti ais, nak makan keluarkan jela. ala mudahnya sekarang..hahahha. Sudahlah sedap..memang makan sampai menjilat jari..Keaslian sambal hitam dia tu memang terasa, dengan pedas lagi.



Nak makan campur petai boleh, nak makan dengan mihun sup boleh, dengan maggi pun boleh..hahaa..eh macam-macam cara boleh makan sambal hitam ni. Yang penting sedap dan kenyang perut kau...



Korang mesti terliur kan bila tengok..hahaha..Hah!!, apa lagi order jela..ada macam-macam jenis sambal ada..Apa lagi orderla erk, lagi-lagi bulan puasa ni..Nak order boleh dengan Sue Izza, contact 017 9397 536


hai assalammualaikum

Dulu waktu sekolah lagi dah kenal jenama Shurah ni. Pernah pakai produk Shurah. Memang best dan elok dekat muka. Kini Rangkaian Shurah Pencerah tampil dengan wajah baru tau!!, Cantik sangat. Lagi-lagi perempuan suka dengan wajah baharu Shurah sekarang kerana warnanya dan kelebihannya. Bertemakan warna merah jambu dan putih, sesuai dengan fungsinya untuk mencerah dan menjadikan kulit kekal berseri.


Rangkaian produk baharu Shurah Pencerah

Rangkaian Shurah Pencerah lengkap dengan satu set iaitu mengandungi pembersih muka, losyen, penyegar, pelembap, krim siang dirumus dengan pelindung UV untuk melembap & melindungi kulit daripada sinar UV yang membahayakan dan juga krim malam yang membuatkan wajah lebih cerah dan berseri.

Rangkaian Shurah Pencerah dengan pek baharu ini mempunyai dua bahan aktif iaitu Clear White dan Shiny Glow
- Clear White : Mampu mengurangkan penghasilan melanin selama 24 jam dan memutihkan kulit dalam masa 7 hari sahaja.
- Shiny Glow : Diperbuat daripada bahan semulajadi ekstrak akar kunyit yang memberikan efek cerah pada kulit mencerahkan dan mempunyai efek Anti-tyrosinase.

Meh nad kenalkan satu-satu produk Shurah dan fungsinya:

1. Shurah Pencerah Pembersih Muka ( 50ml, 100ml)


Pembersih muka dirumus untuk membersihkan kotoran dan minyak muka yang berlebihan tanpa mengurangkan kelembapan semulajadi kulit, menjadikan kulit lebih bersih, lembut dan cerah berseri.

Cara penggunaan
Picitkan sedikit pembersih muka pada tapak tangan. Campurkan dengan air dan gosok hingga berbuih, kemudian urut lembut pada wajah sehingga semua kotoran hilang. Bilas dengan air bersih. Untuk kesan lebih baik, gunakan bersama Shurah Pencerah Penyegar.

2. Shurah Pencerah Penyegar (120ml)



Nak kulit sentiasa segar dan bermaya mestilah gunakan Shurah Pencerah Penyegar ni. Shurah Penyegar tanpa alkohol dapat membersihkan kulit secara mendalam disamping mencerahkan dan mengecilkan liang pori wajah tanpa menghilangkan lembapan kulit. Kulit akan menjadi lembap dan segar.

Cara penggunaan
Titiskan penyegar pada kapas kering dan sapukan pada seluruh wajah dan leher untuk membersihkan lebihan kotoran.

3. Shurah Pencerah Pelembap (120ml)



Dirumuskan dengan tekstur yang ringan dan tanpa berminyak, pelembap muka ini dapat mengembalikan kelembapan disamping mencerahkan kulit anda. Shurah Pencerah Pelembap mengandungi Pelindung UV untuk melindungi kulit daripada sinaran UV yang membahayakan. Kulit akan menjadi lebih lembap, gebu dan cerah berseri.

Cara penggunaan
Sapukan pelembap pada muka yang telah disegarkan dengan Shurah Pencerah Penyegar. Urut perlahan pada seluruh wajah dan juga leher.

4. Shurah Pencerah Krim Siang (40g)



Waktu siang, adalah waktu mencabar bagi kulit kita kerana terdedah kepada sinaran matahari yang akan menyebabkan kulit kita rosak. Oleh itu, Krim siang Shurah Pencerah dengan rumusan SPF30, dapat melindungi kulit daripada sinaran UV yang merbahayakan. Krim Siang Shurah Pencerah tidak melekit ini membantu mencerah dan melembapkan kulit anda supaya lebih cerah sekata dan berseri.

Cara penggunaan
Sapukan krim pada wajah dan leher. Boleh digunakan pada waktu siang untuk memelihara dan melindungi kulit daripada sinaran UV yang membahayakan. Gunakan selepas Shurah Pencerah Serum.

5. Shurah Pencerah Krim Malam (40g)



Waktu malam ialah waktu kulit kita berehat. Pada waktu malam, kulit kita lebih mudah untuk menerima nutrien dan vitamin yang diperlukan untuk memperbaiki kerosakan. Krim Malam Shurah Pencerah dirumus khusus untuk merangsang proses pencerahan kulit semasa tidur dengan lebih intensif. Ia dapat menyerap dengan pantas ke dalam kulit agar kulit menjadi lebih lembut, lembap dan cerah berseri.

Cara penggunaan
Sapukan krim pada muka dan leher setelah disegarkan dengan Shurah Pencerah Penyegar Digunakan  pada wktu malam untuk merawat dan mencerahkan kulit semasa tidur. Gunakan sebelum Shurah Pencerah Serum.

6. Shurah Pencerah Losyen Tangan & Badan ( 140ml & 400ml)



Wanita bukan sahaja nak muka je putih malah seluruh badan nak putih. Shurah Pencerah Losyen Tangan dan Badan yang tidak berminyak ini dirumus dengan Pelindung UV yang dapat membantu melembapkan dan melindungi kulit daripada sinaran UV yang merbahayakan. Ia dapat diserap dengan pantas ke dalam kulit untuk mencerahkan kulit dengan cepat dan berkesan. Gunakan dengan kerap untuk untuk kulit yang lembut dan cerah sekata.

Cara penggunaan
Sapukan losyen pada tangan dan badan terutamanya selepas mandi.


Hah!! macam mana, lengkap kan produk Shurah ni. Untuk maklumat lanjut mengenai produk Shurah dan rangkaian Shurah Pencerah, anda boleh layari:
Facebook Shurah Malaysia : https://www.facebook.com/ShurahMalaysia/
Instagram : https://www.instagram.com/shurahmalaysia/
Untuk pembelian di dalam talian: http://www.jetaine.com/shop/

Follow hashtag #shurahmy #shurahpencerah





hai assalammualaikum

Sekarang semua orang pakai Instagram sebagai media sosial untuk berkongsi gambar dan juga video. Instagram digunakan sebagai tempat untuk menyimpan koleksi gambar atau video untuk dijadikan sebagai kenangan dan berkongsi dengan orang ramai. Kalau sebelum ni nak tengok video ke apa, dalam youtube, tapi sekarang dekat Instagram pun dah boleh muatnaik video, tak kisahla video apa pun, contoh macam video personal, makeup, video parodi atau video lucu lain yang menarik perhatian orang lain. Macam nad, suka masukkan video Fariza dan makeup.

Sebelum ni Instagram hanya mengehadkan penggunanya untuk upload video dengan tempoh video cuma 15 saat, tapi kini Instagram meningkatkannya menjadi 1 minit atau 60 saat. Dengan tempoh yang lebih panjang daripada sebelumnya, Tapi kadangkala, ada juga masalah nak masukkan video dalam Instagram ni disebabkan ukuran file yang sangat besar atau video HD. ada juga walaupun fail sudah kecil tapi tetap saja tidak boleh di upload ke Instagram. Stress tau..hahaa..


Biasanya apabila gagal melakukan upload video ke Instagram, dia akan cakap " Video Tidak Boleh Dikirim " atau " Video Wasn't Posted " macam dalam gambar tu. Menyampah tau tak. Kadang ada job kerja tak lepas..dah buat banyak kali pun tak menjadi..haishh..bingung masa tu.

Padahal dekat rumah ni dah guna internet WiFi. Cari google, macam mana nak selesaikan masalah ni, tengok semua orang post sama je, suruh restart, bersihkan data, masalah internet dan Uninstall dan Install Semula Instagram. Memang sama je..jadi cari lagi cara lain. Cari punya cari dan akhirnya jumpa juga.

Cara yang nad jumpa ni, nad dah cuba sendiri dan ia berhasil. Dah takde masalah nak upload video dekat Instagram. Takde lagi perkataan " Video Wasn't Posted "..huh..


Cara Video Dapat Diupload Ke Instagram Tanpa Gagal

Caranya ialah dengan menginstall aplikasi Video Converter Android di Google Playstore. Dalam banyak-banyak video Converter, nad pilih yang warna biru tu iaitu Video Compact. Nad install satu-satu tengok mana yang mudah digunakan, dan yang Video compact nad pilih ni sangat mudah.


Bila korang tekan Video Compact tu, akan keluar Trim and Compress, Batch Comression dan Convert to MP4. Tekan yang convert tu MP4, masukkan video korang yang tak dapat diupload di Instagram. Keluar perkataan seperti dalam gamabr, tekan " OK ".



Selepas tu dia akan tunjuk rupa macam ni. Ok korang tekan je bentuk " < " dibahagian atas tu dan dia akan keluar korang nak share dekat mana. Ni contoh. Kalau nak share dekat Instagram, tekan sahaja Instagram.



Lepas tu tunggu sampai habis proses.


Tadaa..settle..tengokla perbezaan dua ni..hehee..

Selesai masalah nak post video dekat Instagram tanpa gagal. Nad tak pakar bab ni, tapi nad mencuba. Mungkin orang lain lebih arif nak selesaikan benda ni dengan mudah. Ni pun nad cari sendiri penyelesaiannya. Apa guna laptop, internet , google jela..hahaa. Tanya orang nanti remeh.
hai assalammualaikum


Wanita atau perempuan ni ada macam-macam perangai tau. Ada ceria, ada kuat merajuk, ada kuat membebel, ada tu suka cakap banyak..haahha. Eh best apa perempuan macam ni, ada juga orang lelaku nak kena buat, dari perempuan yang takda perasaan kan...hahahaha. Cuba bayangkan, lelaki tanya soalan, dia jawab apa yang ditanya je, lepas tu senyap. Lepas tu si perempuan akan tanya soalan apa yang nak ditanya je. Dapat jawapan senyap..eh boringnyaaa..haha.


Bukan tu je perangai perempuan ni, ada tu perangai dia, lelaki tanya soalan, tapi dia jawab berjela-jela..haaha. Okla tu kan, lelaki tak perlu tanya soalan banyak kali, si perempuan dah menerangkan dengan lebih jelas. Hah!!, yang tu perangai nad..hahaaha. Mr mafia tanya sikit je soalan, nad jawab panjang lebar. Yela nanti kang dia tanya kenapa, mengapa..lalalaa..

Dalam jawab panjang lebar, sebenarnya ada maksud dalam tu..hehe. Yela kadang perempuan ni takut nak cakap terus terang. Sebab pernah, cakap terus terang pun tak dapat. Jadi mainla kias-kias. Lor, rupanya main kias-kias pun tak dapat tangkap..hahaaha..geram je rasa.

Sebenarnya sama je pun, kadang perempuan pun tak paham apa yang lelaki nak..haahhaa. Jadi sama adil..
hai assalammualaikum

Seumur hidup, tak pernah buat kuih di Bulan Ramadhan. Selalunya kalau kuih ni, mr mafia beli je. Entah kenapa, tahun ni dia suruh buat pulak. Haishh..kalau difirkan memang malas, tapi tak salah mencuba. Fikir punya fikir, nak buat kuih apa agaknya..Kalau boleh kuih yang mudah dan senang dibuat. Yela, ada anak ni, kadang payah nak buat kuih. Jadinya macam biasa la, kalau dah tak boleh fikir, kita buat status dekat facebook je..hehee..Dekat situ akan ramai kawan baik hati bagi idea. Nad apa lagi cepat-cepat catit..hehehe..


Hah ni la idea diaorang..ala sayang korang tau..Bila diaorang dah bagi idea, nad pun catit dekat buku dan cari resepi dekat google. Takkanla nak suruh diaorang bagi resepi..melampau tau..heheee..Kalau nak tengok komen diaorang boleh ke SINI.


Dan ni antara senarai kuih yang menjadi pilihan. Tengok macam mudah je nak buat. Agaknyala..hahha. Tak pernahla kita nak buah kuih ni semua. Antara kuih yang dicatit, kuih buah melaka yang menjadi kegemaran nad dengan mr mafia. Kalau dapat rasa tak cukup tau..sebab sedapp..hehee. Pantang nampak kuih tu..mesti nak beli..

Jadinya, misi Ramadhan kali ni, buat kuih. Harap-harap ada kerajinan nak buat..hahahhaa..Kita tengok bulan Ramadhan nanti ye..Lagi 5 hari nak Ramadhan ni..sila persiapkan diri. Orang perempuan sila fikir menu nak buat apa..hahhaa..haishh..pening-pening..Silalah bangun awal..ok..