Articles by "Fariza"
Showing posts with label Fariza. Show all posts
hai assalammualaikum

Tiada Drama, Lagi Suka Ke Sekolah - Semenjak Fariza dah mula sekolah ni, rutin harian dia memang berubah. Dari waktu tidur, main, makan semuala. Bukan dia sahaja yang berubah, nad pun kena ikut sekali berubah..hahaha. Kalau sebelum ni tidur lambat, dalam pukul 1 ke 2 pagi, tapi sekarang pukul 10 malam, paling lambat pukul 11 malam, kena tidur. Mula tu memang macam pelik sikit bagi dia, dah tutup lampu pun masih tergoyang sana sini, masih terguling sana sini, lama-lama ok. Lepas tu, semua ok, kalau kita cakap " Fariza tidur, esok nak sekolah "..terus dia jawab " ok mommy ".

Memang dari start orientasi dia dah suka ke sekolah. Lepas masuk sesi persekolahan, semua berjalan lancar, cuma masa first day sekolah demam, tapi esoknya dah baik.


Setiap pagi muka dia akan ceria seperti dalam gambar ni. Nak bangunkan dia pun tak susah. Kalau rasa dia susah nak bangun, nad akan angkat dia perlahan-lahan dan bawak ke bilik air, buka baju semua untuk mandikan dia. Takda merengek sebab dia dah tidur awal kan, jadi dapat tidur lama, dan cergas la sikit.

Setiap pagi memang kene mandikan dia dengan air suam, baru dia tak bising atau terkejut. Kalau mandikan air sejuk, mau menangis macam kena dera..Nad bukan tuang air terus dekat badan, akan sapu muka dia dulu, bagi dia buka mata, baru mandikan badan lepas tu gosok gigi semua. Ok je, takde la aksi yang menjengkelkan..huhu..

Siap-siapkan dia pakai baju dan ajak sarapan. Walaupun setip pagi dekat tadika dia ada sarapan, tapi kena bagi juga sarapan sikit dekat rumah. Perut anak kita wak, kita tau macam mana..hahaha..

Tapi lagi sekolah ni, lagi kuat makan nad tengok. Terlalu penat la kot.

Muka ceria, pergi sekolah salam mommy, salam adik. Lambai mommy dan adik bila dah nak pergi sekolah..Ok, mommy kene terima anak mommy dah besar dan kena ada kawan dan bergaul dengan kawan..


Baju tadika tu haritu baru dapat. Baru nampak pergi sekolah ye kakak dengan baju uniform ni..hehee..

Bila balik, datang perangai manja dia..huhuhu..Macam mana ni..hurmm..hahaa..Takpe, kita layankan je selagi dia masih nak dengan kita. Kalau dah besar, takut dah tak layan. Kalau boleh sampai besar nak jadi geng ni. Geng shopping, geng jalan, geng buat kerja..agituuu...

Kalau dia buat salah, nad kadang sakat, " Fariza takyah la pergi sekolah, taknak dengar cakap mommy "..kalau budak lain mesti dah suka, tapi Fariza, " tak boleh, tak boleh "..hahaha..takut tak pergi sekolah..

Cerita dekat sekolah, ermm..dia masih tak tau nak cerita..kadang dia tak tau dia buat apa, sebab kalau di tanya asyik jawab " tak tau, tak tau"..malas nak cerita atau ape, ntahla..Tapi nanti lama-lama dia cerita juga..

Ajar dia, cakap nama kawan, pun sampai sekarang tak tau nama kawan. Tapi nasib nama cikgu dia tau " Cikgu Ema "..hahaa..

Takpe, slow-sloe nanti lama-lama dia paham la..Taknak paksa dia sangat, takut dia bosan nanti.

Harap-harap takde drama sampai ke akhir tahun ni..sampai masuk sekolah, sampai besar, sampai bila-bila la..hehee..
hai assalammualaikum

Macam Ni la Anak-Anak Bila Nad Buat Kerja - Kalau sebelum kawin, nak buat kerja, nak ambil gambar job senang je..Tapi semenjak ada anak, memang struggel ye nak buat tu semua. Selalunya, kalau nak buat ni semua, tunggu anak tidur, senang takde gangguan, tapi bukan nad. Nad buat kerja masa anak bangun dan bermain..hahaa..Lain kan..terbalik kan..Boleh ke nad buat masa anak-anak bangun? Alhamdulillah, selama ni kerja masa anak berjaga, anak bermain memang mudah je, walaupun kadang diaorang kacau, tapi takdela susah mana..Lagi susah bila diaorang tidur..




Macam ni la diaorang bila nad tengah buat kerja. memang diaorang akan sibuk nak bergamabr, nak interframe orang cakap. Jadi, sebelum buat kerja, memang la kena layan peranagi diaorang dulu. Kita have fun apa diaorang nak buat. Kemudian cakap, " ok dah, mommy nak ambil gambar "..Diaorang akan faham dan main dekat tempat lain atau main dekat-dekat nad jugala. Ambil gamabr kalau diaorang baut bising pun takpe, sebab ambil gamabr kan, tak memerlukan suara.

Macam mana pulak nad buat kerja ambil video?

Hah, part buat video memang tak boleh ada suara lain, melainkan video tu memng untuk kanak-kanak. Kalau untuk sndirian, nad akan lari masuk ke bilik. Tapi masa tu memang diaorang berjaga juga. nad cuma cakap je, " korang duduk sini senyap-senyap, mommy nak buat work "..

Budak-budak sometime dengar arahan, sometime tak. Bila tak tu, diaorang akan pergi ke bilik nad. Bila dah masuk, kalau nad tak siap lagi kerja, nad akan suruh senyap. Ya, kadang diaorang paham, kadang tak. Bila dah tiga kali nad cakap senyap, mommy nak buat work, mula cakap slow, perlahan, baik hati. selepas tiga kali taknak dengar, mestilah naikkan suara..hahaha..Suara mak pun macam kartun, diaorang takut sekejap je..Pas la pulak suruh daddy jaga.

Kadang diaorang tak kacau, sebab diaorang sibuk main atau layan tv cerita kartun kesukaan diaorang.

Nad memang tak dapat buat kerja masa diaorang tidur, sebab, bau seorang mak ni kuat tau bagi diaorang. asal nad takde dekat sebelah, mesti diaorang akan terjaga dan menangis. Memnag satu kerja pun takkan jalan kalau diaorang tidur. Satu hal la kalau diaorang terjaga nak tidurkan balik..Memnag lambat tau..


Sebab tu, nad lebih pilih untuk buat kerja masa diaorang tengah berjaga, bermain, layan tv. Macam si kakak, Fariza dah paham dah. Adik pulak akan ikut apa kakak buat...hehee..

Mungkin orang lain, susah nak dapat idea dengan keadaan yang bising. Tapi untuk nad, alhamdulillah, dapat idea selalau walaupun adik beradik tu tengah bergaduh ye..hahaha..

Kadang tengah susukan adik, dapat idea menulis. Hah, macam tu la nad buat kerja sejak ada anak ni.
hai assalammualaikum

Reaksi Fariza, Bila Mommy Buat-Buat Pengsan - Pernah beberapa kali nad tertengok video kanak-kanak kecil menangis disisi ibunya yang sudah meninggal atau kemalangan. Sedih sangat tau tengok kanak-kanak tu menangis,  goyangkan ibunya dan panggil 'ibu, ibu, ibu'.. Masa tu juga nad terkeluar air mata.. Huhuhu.. Pastu mula la terfikir,  ' macam mana la kalau jadi kat aku ni '..

Tiba-tiba haritu saje la nad buat-buat pengsan,  nak tengok reaksi anak macam mana.

Masa tu Fariza dengan Farhanah tengah main. Pastu nad terus buat pengsan. Biasalah,  Fariza kalau tengah mmain mestilah nak panggil mommy dia juga. Bila dia panggil, mommy tak nyahut,  dia dah gelabah.

Fariza dok goyang-goyang badan nad..hahah. Masa tu dah nak gelak dah,  tapi tahan lagi. Dia goyang lagi kuat. Paling tak boleh blah,  dia tampar muka nad banyak kali.. Aiyoorkkk.. Sakit ooo... Dia goyang, goyang lagi... Picit-picit muka nad,  sambil nangis dan panggil mommy. Adik relaks sebab tak tau ape..hahaha..

Lepas tu, Fariza lari naik atas pergi bilik daddy dia. Tengok-tengok dia tarik daddy dia ke tempat nad.. Huishhh.. Nad terus bangun.. Hahaha.. Kang daddy dia fikir lain pulak..

Macam ni reaksi anak ye. Paling tak dijangka,  boleh dia nak panggil daddy dia. Bagus Fariza.. Anak yang pintar. Daddy cakap ' Fariza tarik-tarik abang, siap ckaap cepat la daddy,  cepatla. Mommy tu.. Mommy tu '..


Kakak memang pandai.. Mommy love you kakak dan adik. Harap mommy dapat jaga awak sampai bila bila,  sampau la mommy dan daddy dapat tengok cucu.. Gitu ye...
hai assalammualaikum

Terhibur Dengan Soalan Anak - Sekarang Fariza dah masuk 5 tahun. Kalau dulu kecik-kecik, memang jenis mulut nak bercakap je dalam bahasa alien dia. Sekarang, bila dah pandai bercakap, dah paham apa dia cakap, lagila banyak soalan yang dia tanya. Soalan yang ditanya, semestinya soalan yang dia nak tau kenapa itu, kenapa ini kan. Dan sebagai mak, nad memang akan layankan je soalan dia. Bukan sekadar nak bagi dia tau, walaupun jawapan nad ni memang tau dia takkan paham, tapi sekurangnya, nad bagitau, dan satu hari dia akan paham punya.

Sebagai mak, nad memang akan layan dua-dua anak dengan penuh sabar. Anak kita kan, dah dia nak tau, mestila kita jawab. Jangan sesekali cakap ' tak tau, tak tau dan tak tau'..Takut nanti anak-anak langsung taknak berborak dengan kita bila dah besar. Sebab dari kecil, parents dah tunjukkan taknak layan anak, nanti bila besar, mulala dia cari orang lain untuk berborak. Nad taknak macam tu. Nad kalau boleh dari kecil sampaila ke besar, nak berborak selalu dengan anak. Jadi, dari kecil ni la layankan je apa soalan dia tu.


Jangan anggap, bila anak tanya soalan tu, rimas dan merepek. Budak-budak, nak membesar, mestila dia nak tau kan. Mesti kita dulu kecik-kecik macam tu juga. Walaup sesibuk mana pun, mesti jawab soalan anak-anak ni. Memang diaorang akan tanya banyak kali, dan kalau korang bijak, kena la tutup bagi jawapan yang diaorang takkan tanya lagi.

Nad suka bila Fariza tanya soalan. Sebab soalan diaorang tu memang jauh dengan usia diaorang. Keinginan nak tau memang diluar jangkaan. Lagi satu, bila Fariza tanya soalan tu, nad akan terhibur, sebab soalan dia macam ' like serius la, dia tanya soalan ni '..hahaa..

Contoh soalan dia tanya

Kenapa Hujan?
Kenapa malam?
Kenapa taik hidung besar?

Banyak lagi..Soalan dia bila tengah berlaku atau dia tengah buat sesuatu atau nampak sesuatu..

And pun akan bagi jawapan yang betul la..kadang siap google lagi..hahaaa..

Tapi, dia akan tanya sampai dia dapat jawpaan yang dia rasa puas..kalau tak dapat, Fariza akan tanya kenapa? kenapa? dan kenapa? lagi..

Mula nad akan jawab, lepas tu bila dia tanya banyak kali, nad akan fikir nak tutup ye soalan tu..

Selalunya kesudahannya, nad akan ketawa, maka tutupla soalan..haahaa..

Sebenarnya dari dia tanya soalan tu, nad tahan gelak, sebab kita tak jangka anak kita tiba-tiba tanya soalan tu..Jadi kita tahan dulu dan jawab soalan dia.

Bila dah tak tahan tu, kita gelak sekuat hati..hahahaha..

Nad kalau boleh nak layan anak sebaik mungkin. Kalau dulu, nad mungkin tak dapat dekat mak ayah nad. Mak ayah nad tak layan nad sangat. Takkan nak buat dekat anak macam tu kan. Budak sekarang lain..kena didik dengan elok..huhu..




hai assalammualaikum

Sesi Persekolahan Bermula #BackToSchool2020 - Bermula harini, Khamis 2/1/2020, sesi persekolahan telah bermula. Memang pagi ni ramai yang upload anak-anak pergi ke sekolah. Ada yang abru masuk tadika, darjah satu, dan tingkatan. Meriah timeline facebook, instagram, twitter harini dengan peersekolahan anak-anak yang pelbagai ragam. Tak terkecuali, Fariza, harini pergi sekolah macam biasa. Haritu orientasi, sekejap je, sampai pukul 11, sekolah biasa, dia masuk pukul 7.30 pagi dan balik pukul 12 tengahari.

Maafla, cerita pasal anak sekolah je. Almaklumla, excited sebab anak sulung. Nak dijadikan kenangan dalam blog ni.

Sejak sesi persekolahan dah bermula ni, memang malam tu diaorang dah tidur awal dah..hehe. Dengan nad-nad sekali kena tidur awal, sebab kena bangun awal..kihkih. Tapi sejak semalam Fariza tiba-tiba je batuk, selsema. Mula fikir, nak ke taknak bagi dia pergi sekolah. Tapi, kalau tak kejut, nanti dia mesti tanya ' mommy tak sekolah ke '..Nak taknak bagi la juga dia pergi sekolah.

Pukul 6.45 kejutkan dia, sebab dia masuk pukul 7.30 pagi. Alhamdulillah, bangunkan dia ok je, cuma kena sediakan air suam untuk mandi. Kalau tak, mau menjerit bila mandikan air sejuk. Mandi air suam, takda la terkejut.

Selesai mandi, pakai baju sekolah. Muka ceria je, tak endah dengan batuk dia, selsema dia. Yang dalam fikiran, nak pergi sekolah, jumpa kawan. Pagi tu memnag takda meragam langsung. Senang la nak siapkan dia. Siap tanya spender la, tudung, pakai bedak semua..

Dah siap, panggil daddy dia untuk hantar pergi sekolah. Dengan senyuman dia salam mommy. Waktu tu, adik pun dah bangun sebab kakak kejutkan. Boleh kata ' adik bangun dah petang'..hahaa..Adik cium tangan kakak, nak pergi sekolah. Perangai elok je. senang hati nad tengok dia nak pergi sekolah, walaupun risau dengan batuk dan selsema dia.

Mula sekolah ni, nad tak pergi hantar, sebab lepas ni pun, daddy je yang pergi hantar. Jadi pesan kat daddy, cakap cikgu Fariza tak sihat, kene tulis nama, bagi buku, kain bagi dia takut hingus keluar, batuk tutup mulut. Macam-macam la nad pesan. Sampai la daddy dan Fariza dah gerak. Tak sempat nak ambil gambar, takut anak hilang mood. Biasalah, mood anak kadang kejap nak bergamabr, kadang taknak..hahaa

Fariza balik pukul 12 tengahari, jadi lepas bangun tu memang tak tidur. Layan tv. Entah, hati macam risau je. Yela anak tak sihat. Walaupun dah bagi ubat yang beli dekat farmasi.

Setiap masa tengok jam dekat telefon je..Tak sabar tunggu pukul 12 tengahari.

Bila dah masa Fariza balik, terus cakap dengan mr mafia, suruh ambil cepat. Sebab nad tau, bila Fariza sakit, mesti dia tak sedap nak buat apa.

Bila dengar kereta, tau dah Fariza dah balik. Hah, dengar dah dia menangis. Dahla pakai tudung, panas, balik ngadu ' mommy sakit, sakit '..sambil tunjuk tekak dia. Nad paham dah, dia sakit tekak. Tak sedap tekak.


Time balik ni jela dapat ambil gamabr. Tu pun gegar.

Terus suruh dia buka tudung, baju semua. Urut dada dengan minyak. Hidung letak ubat. Urut-urut sampai dia tertidur.

Alahai, kesian anak mommy. Mommy ingat tak teruk sangat. Tapi daddy cakap, masa ambil Fariza , budak ni berlari-lari..hahaa..Macam mana tu..ermm..

Tadi, terus ajak mr mafia pergi klinik.


Kenala neb juga, sebab berbunyi.

Doktor bagila ubat batuk, selsema, kahak dan antibiotik. Memang lepas makan nasi terus makan ubat.

Alhamdulillah, malam ni kurang sikit..esok boleh sekolah lagi.

Kakak kuat..Esok mommy hantar , nak tengok ye..hehee
hai assalammualaikum

Sesi Orientasi Sekolah Tadika Kemas Fariza - Lambat pulak nak kongsi cerita sesi orientasi Fariza ni. Almaklumla, kadang penat nak online..hahaa. Tapi tak kongsi rasa tak best juga kan..Kenangan dekat sini. Hari Khamis, bermulala Sesi Orientasi Fariza. Masuk pukul 9 pagi, jadi bangun 8 pagi..hahaa. Dah kejutkan dia, terus mandikan, pakai kan baju tshirt putih, tudung putih, seluar tracksuit hitam. Kasut dengan stokin siap-siap dah letak dekat luar. Fariza punya excited tu nampak dekat muka..hehee. Siap sarapan bagai pagi tu.


Dah siap semua, dalam 8.45 gerak keluar rumah. Tadika Kemas dia dekat je dengan rumah. sebelum tu semestinya tangkap gambar dulu..hehee..Ala, muka dia, dahla pipi terkeluar, pakai tudung nampak bambam pulak..kihkih.

Mommy Rasa baru mommy lahirkan awak Fariza. Sekarang dah msuk 5 tahun. Dah sekolah dah..memang masa begitu sekejap ye.

Sekarang ni mommy pulak yang gementar lebih. Yela, duk fikir macam-macam dalam kepala ni. Macam mana nanti dekat sekolah? Dapat jumpa kawan tak? Perangai sama tak macam dekat rumah? Menangis tak? fuh..

Sampai sekolah, ramai dah pelajar dan ibu bapa yang dah sampai. Nad tengok muka Fariza, cool je, steady je. Dia pulak yang teruja lebih. Fariza ni memang suka bila nampak ramai kawan. Yela, selama ni kawan dia, mommy nya je. Kalau pergi playground, dapat jumpa kawan sekejap je. Hah ni pergi sekolah, dapat jumpa kawan banyak, lama-lama, seronok la dia.




Masuk dalam kelas, duduk sebelah perempuan. Takdela nak malu berkenalan..hehee..

Muka dia pun malu-malu je. Senyap je..hehee.

Masa tu nad dah namapk ada sorang budak menangis teresak-esak. Biasalah drama macam tu mesti ada.

Lepas semua dah selesai, cikgu pun bagi penerangan tentang baju sekolah, buku harian yang perlu ditulis dan macam-macam lagi la.

Dalam pukul 10 pagi macam tu, cikgu suruh ibu bapa balik, jemput anak ke sekolah dalam pukul 11 pagi nanti. Terpaksala ibu bapa balik, sebab nanti anak-anak taknak belajar.

Lagipun cikgu dah biasa denagna nak-anak merengek ni..heheee. Jadi nak bagi biasakan dengan
sekolah, ibu bapa kene balik. Cikgu dah lama berpengalaman..

Masa nad cakap, 'mommy nak balik ni, Fariza duduk sini tau'..Siap cium, bila keluar siap lambai..Tu dia, tak menangis langsung bilamommy daddy nak pergi..hahaa. Mommy pulak yang nak nangis tau. Risau bukan main.

Waktu sebenar Fariza sekolah, pukul 7.30 pagi dah ada dekat sekolah, sebab ada sarapan. Kemudian belajar, makan lagi dalam pukul 10 pagi macam tu. Makanan berat macam nasi, mihun mee, hah macam tu la. Dekat sini ada belajar Iqra, tapi cikgu cakap dalam bulan 2 baru dibagitau.

Pukul 11 Pagi masa untuk ambil anak. mr mafia cakap, ni la pertama kali dalam hidup dia hantar dan ambil budak sekolah..hahaha..Ye wak, tak pernah-pernah sebelum, sekarang ada anak sendiri, kenala ambil dan hantar..kihkih..




Sampai sekolah dia, tengok dia dapat baju sukan sekolah. Siap pakai lagi. Masih steady, cool kau..hahaha..Tau mana dia letak kasut dia, ambil dan pakai.

Cikgu cakap, Fariza ni baik, dia la paling baik..kihkih. Ye cikgu memang Fariza anak yang baik, suka menolong tapi tu la, bila ada tak kena, menangis je..

Alhamdulillah, semuanya terkawal. Budak baik, budak tak nangis..budak cool, ni la dia Fariza. Tapi masa balik, terus cakap ' Fariza penatla '..hahhaa..baru orientasi dah penat ye sayang..alahaii kesiannya.

Balik buka semua tudung, habis berpeluh..hehe..Lepas tu bukan reti nak tidur ke apa, sambung mewarna la,main dekat rumah. Pulak tu ngadu lapar..Nasib mommy dah sempat masak.

Masa balik tu,ada cakap juga, ' Fariza belajar apa tadi '..' ada kenal dengan kawan tak '..Dia jawab 'entah je'..Tak minat nak bercerita.. mungkin penat..

Ok, nad bagi dia ada mood dulu, masa makan tanya lagi..hahaa..saja kan mak dia..Tanya benda sama. Dia jawab sikit, ' ada kawan '..' makan roti tadi, Fariza ambil sendiri'..pastu dia penat dah nak cerita..hehee..Jadi, kita pun dah tak tanya lagi..

Hari Khamis dah mula sekolah yang betul-betul. Maka bermulalah, peralihan waktu tidur. Selama ni tidur lewat. Kali ni memang kena tidurkan dia awal. Nad pun kena beralih masa juga nak buat kerja.. Selalu, lewat malam buat kerja. Budak-budka ni, kalau tak tutup lampu tak tidur la jawabnya..
hai assalammualaikum


Esok Dah Orientasi Sekolah Tadika, Fariza Oii, Dah Sekolah Dah!! - Tadi pagi dapat whatsup dari cikgu, esok orientasi sekolah tadika Fariza. Cikgu pesan suruh pakai baju tshirt warna putih dan seluar hitam atau biru gelap. Kena berkasut juga, sama ada hitam atau putih. Tadi pagi cikgu whatsup, tadi juga baru beli, pergi cari segala. Mana la kita tau kan, sebab ingat dia datang pakai selipar je ke, sebba sekolah tadika kan. Pakai baju biasa..almaklumla, dah lama tak ke skolah, dulu nad masuk tadika pun rasa pakai baju biasa je..hahaa. Apa lagi bergegas lepas makan tengahari pergi kedai cari baju.

Nasib dekat dengan rumah ade kedai pakaian Baju Fashion. Dekat situ kelengkapan sekolah semua ada. Mujur baju putih, seluar, tudung, kasut ada dekat situ..dah senang. Takde kelam kabut. Siap dalam beberapa minit tadi..


Masa cari baju tadi, rasa seperti kita pulak yang nak sekolah. Gementarnya bukan main..hahaa. Lepas dia cuba baju, tudung, seluar tu, nad pulak yang cakap " Fariza dah besar, dah nak sekolah "..tengokla dia pakai tudung tu..haishh geram je rasa. Dah besar dah anak mommy..Anak sulung oii..tak sangka, ni anak kita tau, rasa kecil lagi..tapi dah nak sekolah..hahaa.. Perasaan mak-mak ye..

Tengok dia pun seronok je cakap ' esok fariza kena pergi sekolah tau. Jumpa kawan-kawan, jumpa cikgu. pakai baju sekolah ni ye '..dia jawab ' ok mommy '..alaaa..nak..macam manala esok..

Kecil sangat anak nad ni..hahaa..



Tengok kawan sebaya dia, semua tinggi dan besar, dia comel je..Harap comel tapi berani ye kakak Fariza...hehee..risau pulak esok ye..

Rutin mak dah kene gosok baju..lol..ok esok kita cerita macam mana pulak keadaannya..
hai assalammualaikum

Pukul 1 pagi Fariza Kejut Atuk,  Sebab Kipas Siling - Semimggu ni,  nad dengan anak-anak balik kampung. Dah lama tak balik kamlumg,  jadi kita rehat sekejap,  ambil angin kampung. Bagi anak-anak main dengan sepupu diaorang. Lagipun sekarang, tengah cuti sekolah. Elok sangat la tu diaorang main sama-sama.


Kisahnya, malam tadi,  masa nak tidur,  Fariza dengar kipas siling, kipas tergantung tu berbunyi. Biasalah,  budak nakntau semua benda, mulalah tanya kita " mommy unyi (bunyi)  apa tu??

" bunyi kipas tu Fariza. Kipas dah rosak.  Dah tidur "

" Fariza tatut (takut).. Nanti ipas (kipas) jatuh "

" Takdela,  esok suruh atuk betulkan "

Tiba-tiba dia keluar bilik. Nad ingat dia saja turin, nak main ke ape ke. Fariza ni selagi taknak tidur, memang ada je benda dia nak buat.

Rupanya,  dia pergi kejutkan atuk. Nad dengar Fariza cakap,  " atuk,  jok,  jom,  ipas (kipas)  rosak.. Jom engok (tengok)  "..

Dia paksa atuknya bangun, datang dekat bilik suruh tengok kipas ni weii..

Weii atuk yang terpinga, pukul 1 pagi kot,  kene kejut dengan cucu. Atuk cakap " mommy mana,  kenapa,  pergila tidur "

" momm tidur. Atul jom,  jommmm "

Hahahahaa.. Nasib nad tak tidur lagi.. Bagitau la benda betul.. Boleh pulak dia kejut atuk suruh tengok kipas berbunyi ni.

Ya ampun...

Nad dah gelak.. Tak caya dia boleh buat tindakan macam tu.. Prihatin.. Sebab takkut kipas jatuh..

Masa atuk nak masuk bilik,  Fariza cakap lagi " atuk ipas (kipas)  goyang-goyang ( sambil pinggang goyang).. "..hahhaa.. Weii mommy gelak je..

Malam tu risau nak tidur,  takut kipas jatuh.. Hahaha.. Adoiii.. Dah kena tenangkan dia.. Sabor jela..
hai assalammualaikum

Pembayaran Yuran Tabika Kemas Anak - Ingat lagi bulan 10 kot, nad dengan suami pergi sekolah Tabika kemas yang berdekatan dengan rumah. Pergi sebab nak tanya berkenaan pengambilan pelajar baru, bila boleh daftar. Disebabkan tahun depan Fariza dah 5 tahun, memang dah kena pergi sekolah la kan. Kitaorang tak hantar 4 tahun sebab nak cari sekolah untuk budak 4 tahun dekat sini macam jauh dari rumah. Jadi, tunggu je usia dia 5 tahun. Jadi, 4 tahun tu memang dia belajar dekat rumah jela, mommy la cikgu dia..hehee. Alhamdulillah, sekarang sikit-sikit dah  kenal huruf, dah tau nama dia, dah tau nombor lebih dari 10. Senang masuk sekolah dah tau sikit-sikit. Takda la cikgu pening..huhu.

Masa pergi tanya tu, alhamdulillah, Tabika Kemas tu masih kosong dan tak ramai lagi parents yang datang dan tanya. Dapatla Fariza dekat sekolah Tabika ni. Takda dah pening dah..semua dah selesai..hehee. Terus bayar deposit sebab memang kitaorang nak sekolah tu juga..hehee..

Pertengahan bulan 12, cikgu dah mula masukkan nombor dalam group whatsup..hahaa. Sellau tengok mak-mak lain cerita pasal group whatsup. Nah sekarang nad pulak. Tapi cikgu tu buat only admin can chat . Bagus cikgu, takdela parents tanya merepek-merepek nanti..kihkihkih.

Hari Isnin, Cikgu hantar whatsup tanya berkenaan pembayaran yuran sekolah anak. Kena datang semalam untuk buat pembayaran dengan waktu sekian-sekian. Mana yang ibu bapa tak dapat datang, boleh buat pada hari lain.

Nad memang free la semalam. Memang kalau boleh nak bagi selesai semua dengan cepat. Duit pun d ada untuk yuran anak.


Masa kitaorang datang, cikgu pun terangkan apa yang termasuk dalam yuran.

Jadi ni antaranya,
- pendaftaran
- insuran kanak-kank ( incase berlaku apa-apa kat anak )..Tak sangka ada insuran segala..huhu
- yuran bulanan
- baju sukan (wajib)'
- baju uniform sekolah
- yuran aktiviti

 Tadi ada bayar yang lain sekali, macam baju hari jumaat, alat tulis, dan lain nad lupa..hahaa..Baru tau alat tulis pun semua disediakan pihak sekolah..Dulu nad sekolah semua sediakan sendiri..hahaa. Jadi, bila anak nak sekolah memang kita pun beria la belikan dan sediakan. Sekali, lol..Tapi takpela, yang nad belikan boleh guna untuk darjah 1..hah..tak yah beli dah..hahaa..

Cikgu siap cakap pasal waktu makan, dan hari datang sekolah bulan 12 nanti.

Masa datang tabika, nad pulak yang gementar. Mana taknya, duk fikri macam mana la Fariza nanti bila masuk sekolah. Ada tak kawan? Macam mana dia nak borak dengan kawan? Dapat tangkap tak apa yang cikgu ajar? Alahai macam-macamla..

Tapi Fariza ni jenis memang tak sabar nak berkawan dan nak menulis. Harap nanti semuanya ok la..huhu..Fariza ni selagi orang tu tak tegur, dia pun malu nak tegur. huhu..ok nanti kita tengok macam mana..Nervous ya..hehee
hai assalammualaikum

Penjual Aiskrim Turki, Buat Trick Atau Permainkan Pelanggan - Selalu, nad tengok je dekat youtube, dekat media sosial berkenaan penjual aiskrim Turki ni. Video menunjukkan mereka menjual aiskrim, lepas tu dia buat trick, dia bagi dekat pelanggan, kemudian pelanggan nak ambil aiskrim tu,tapi dia tak bagi-bagi.Nad tengok memang kelakar, macam terhibur tapi lama-lama geram pulak. Yela, lambat betul nak baginya. Baik beli aiskrim yang dekat motor tu, pilih dah dapat..hahaa


Mungkin, itu memang cara diaorang. Sebab nad baca dekat tempat asal diaorang, Turki, pun diaorang buat macam ni. Memang unik dan lain daripada yang lain.  Penjual aiskrim tuakan melakukan pelbagai gelagat untuk menarik perhatian  pelanggan. Pelanggan akan tertarik atau terpaku dengan aksi bersahaja pembuat aiskrim Turki tu. Apa yang tertarik, aiskrim takkan jatuh pun. Kalau dulu mungkin terpaku, tapi tengok lama-lama macam annoying..

Yang nak rasai boleh je, tapi bagi nad, nad taknak. Haritu, mr mafia, suruh try beli aiskrim Turki ni dekat Bukit Bintang. Tapi, nad cepat-cepat tolak..hahaa.. Sebab dah tau cara dia macam mana. Jadi, nak bagi happy anak, nad suruh Fariza pergi ambil aiskrim tu. Dia tak tau lagi, yang dia tau " yeahh aiskrim, Fariza nak aiskrim coklat mommy "..hah ikutkan jela..hehehe..

Weii aiskrim dia bukan murah oii, satu jenis aiskrim tak silap RM7..bapaklaaa...Kalau nak macam-macam jenis RM10 agaknya..eh betul ke..eh rasanya iya kot...Tu mr mafia cakap " Tak mau, tak mau tu" sebab taknak banyak perisa aiskrim, ambil satu je. Tu saja nak bagi naak merasa.


Nad memnag bukan penyabar ye. Dan tak suka dipermiankan depan khalayak ramai. Yes, tengok macam wow, kelakar, sebab nad sendiri gelak masa anak nak ambil aiskrim tu tapi tak dapat-dapat..hahaha.. Jahat kan mommy ni, gelakkan anak..hahaha. Terhibur jugala..Tergalk besar pulak..

Kesian anak kita. Blur tak tau pasal ape. Blur kenapa orang ni taknak bagi aiskrim dia..hahaa..Allahuakbar, penyabar betul anak kita ni wak. Tetap layankan penjual aiskrim Turki tu. Takpe, pengalaman ye Fariza..hehee..Dan akhirnya, dia dapat juga..heheehe..

Tengok video tu balik, nad masih gelak lagi..hahahahha..kejam..