Articles by "Fariza"
Showing posts with label Fariza. Show all posts
hai assalammualaikum

Pukul 1 pagi Fariza Kejut Atuk,  Sebab Kipas Siling - Semimggu ni,  nad dengan anak-anak balik kampung. Dah lama tak balik kamlumg,  jadi kita rehat sekejap,  ambil angin kampung. Bagi anak-anak main dengan sepupu diaorang. Lagipun sekarang, tengah cuti sekolah. Elok sangat la tu diaorang main sama-sama.


Kisahnya, malam tadi,  masa nak tidur,  Fariza dengar kipas siling, kipas tergantung tu berbunyi. Biasalah,  budak nakntau semua benda, mulalah tanya kita " mommy unyi (bunyi)  apa tu??

" bunyi kipas tu Fariza. Kipas dah rosak.  Dah tidur "

" Fariza tatut (takut).. Nanti ipas (kipas) jatuh "

" Takdela,  esok suruh atuk betulkan "

Tiba-tiba dia keluar bilik. Nad ingat dia saja turin, nak main ke ape ke. Fariza ni selagi taknak tidur, memang ada je benda dia nak buat.

Rupanya,  dia pergi kejutkan atuk. Nad dengar Fariza cakap,  " atuk,  jok,  jom,  ipas (kipas)  rosak.. Jom engok (tengok)  "..

Dia paksa atuknya bangun, datang dekat bilik suruh tengok kipas ni weii..

Weii atuk yang terpinga, pukul 1 pagi kot,  kene kejut dengan cucu. Atuk cakap " mommy mana,  kenapa,  pergila tidur "

" momm tidur. Atul jom,  jommmm "

Hahahahaa.. Nasib nad tak tidur lagi.. Bagitau la benda betul.. Boleh pulak dia kejut atuk suruh tengok kipas berbunyi ni.

Ya ampun...

Nad dah gelak.. Tak caya dia boleh buat tindakan macam tu.. Prihatin.. Sebab takkut kipas jatuh..

Masa atuk nak masuk bilik,  Fariza cakap lagi " atuk ipas (kipas)  goyang-goyang ( sambil pinggang goyang).. "..hahhaa.. Weii mommy gelak je..

Malam tu risau nak tidur,  takut kipas jatuh.. Hahaha.. Adoiii.. Dah kena tenangkan dia.. Sabor jela..
hai assalammualaikum

Pembayaran Yuran Tabika Kemas Anak - Ingat lagi bulan 10 kot, nad dengan suami pergi sekolah Tabika kemas yang berdekatan dengan rumah. Pergi sebab nak tanya berkenaan pengambilan pelajar baru, bila boleh daftar. Disebabkan tahun depan Fariza dah 5 tahun, memang dah kena pergi sekolah la kan. Kitaorang tak hantar 4 tahun sebab nak cari sekolah untuk budak 4 tahun dekat sini macam jauh dari rumah. Jadi, tunggu je usia dia 5 tahun. Jadi, 4 tahun tu memang dia belajar dekat rumah jela, mommy la cikgu dia..hehee. Alhamdulillah, sekarang sikit-sikit dah  kenal huruf, dah tau nama dia, dah tau nombor lebih dari 10. Senang masuk sekolah dah tau sikit-sikit. Takda la cikgu pening..huhu.

Masa pergi tanya tu, alhamdulillah, Tabika Kemas tu masih kosong dan tak ramai lagi parents yang datang dan tanya. Dapatla Fariza dekat sekolah Tabika ni. Takda dah pening dah..semua dah selesai..hehee. Terus bayar deposit sebab memang kitaorang nak sekolah tu juga..hehee..

Pertengahan bulan 12, cikgu dah mula masukkan nombor dalam group whatsup..hahaa. Sellau tengok mak-mak lain cerita pasal group whatsup. Nah sekarang nad pulak. Tapi cikgu tu buat only admin can chat . Bagus cikgu, takdela parents tanya merepek-merepek nanti..kihkihkih.

Hari Isnin, Cikgu hantar whatsup tanya berkenaan pembayaran yuran sekolah anak. Kena datang semalam untuk buat pembayaran dengan waktu sekian-sekian. Mana yang ibu bapa tak dapat datang, boleh buat pada hari lain.

Nad memang free la semalam. Memang kalau boleh nak bagi selesai semua dengan cepat. Duit pun d ada untuk yuran anak.


Masa kitaorang datang, cikgu pun terangkan apa yang termasuk dalam yuran.

Jadi ni antaranya,
- pendaftaran
- insuran kanak-kank ( incase berlaku apa-apa kat anak )..Tak sangka ada insuran segala..huhu
- yuran bulanan
- baju sukan (wajib)'
- baju uniform sekolah
- yuran aktiviti

 Tadi ada bayar yang lain sekali, macam baju hari jumaat, alat tulis, dan lain nad lupa..hahaa..Baru tau alat tulis pun semua disediakan pihak sekolah..Dulu nad sekolah semua sediakan sendiri..hahaa. Jadi, bila anak nak sekolah memang kita pun beria la belikan dan sediakan. Sekali, lol..Tapi takpela, yang nad belikan boleh guna untuk darjah 1..hah..tak yah beli dah..hahaa..

Cikgu siap cakap pasal waktu makan, dan hari datang sekolah bulan 12 nanti.

Masa datang tabika, nad pulak yang gementar. Mana taknya, duk fikri macam mana la Fariza nanti bila masuk sekolah. Ada tak kawan? Macam mana dia nak borak dengan kawan? Dapat tangkap tak apa yang cikgu ajar? Alahai macam-macamla..

Tapi Fariza ni jenis memang tak sabar nak berkawan dan nak menulis. Harap nanti semuanya ok la..huhu..Fariza ni selagi orang tu tak tegur, dia pun malu nak tegur. huhu..ok nanti kita tengok macam mana..Nervous ya..hehee
hai assalammualaikum

Penjual Aiskrim Turki, Buat Trick Atau Permainkan Pelanggan - Selalu, nad tengok je dekat youtube, dekat media sosial berkenaan penjual aiskrim Turki ni. Video menunjukkan mereka menjual aiskrim, lepas tu dia buat trick, dia bagi dekat pelanggan, kemudian pelanggan nak ambil aiskrim tu,tapi dia tak bagi-bagi.Nad tengok memang kelakar, macam terhibur tapi lama-lama geram pulak. Yela, lambat betul nak baginya. Baik beli aiskrim yang dekat motor tu, pilih dah dapat..hahaa


Mungkin, itu memang cara diaorang. Sebab nad baca dekat tempat asal diaorang, Turki, pun diaorang buat macam ni. Memang unik dan lain daripada yang lain.  Penjual aiskrim tuakan melakukan pelbagai gelagat untuk menarik perhatian  pelanggan. Pelanggan akan tertarik atau terpaku dengan aksi bersahaja pembuat aiskrim Turki tu. Apa yang tertarik, aiskrim takkan jatuh pun. Kalau dulu mungkin terpaku, tapi tengok lama-lama macam annoying..

Yang nak rasai boleh je, tapi bagi nad, nad taknak. Haritu, mr mafia, suruh try beli aiskrim Turki ni dekat Bukit Bintang. Tapi, nad cepat-cepat tolak..hahaa.. Sebab dah tau cara dia macam mana. Jadi, nak bagi happy anak, nad suruh Fariza pergi ambil aiskrim tu. Dia tak tau lagi, yang dia tau " yeahh aiskrim, Fariza nak aiskrim coklat mommy "..hah ikutkan jela..hehehe..

Weii aiskrim dia bukan murah oii, satu jenis aiskrim tak silap RM7..bapaklaaa...Kalau nak macam-macam jenis RM10 agaknya..eh betul ke..eh rasanya iya kot...Tu mr mafia cakap " Tak mau, tak mau tu" sebab taknak banyak perisa aiskrim, ambil satu je. Tu saja nak bagi naak merasa.


Nad memnag bukan penyabar ye. Dan tak suka dipermiankan depan khalayak ramai. Yes, tengok macam wow, kelakar, sebab nad sendiri gelak masa anak nak ambil aiskrim tu tapi tak dapat-dapat..hahaha.. Jahat kan mommy ni, gelakkan anak..hahaha. Terhibur jugala..Tergalk besar pulak..

Kesian anak kita. Blur tak tau pasal ape. Blur kenapa orang ni taknak bagi aiskrim dia..hahaa..Allahuakbar, penyabar betul anak kita ni wak. Tetap layankan penjual aiskrim Turki tu. Takpe, pengalaman ye Fariza..hehee..Dan akhirnya, dia dapat juga..heheehe..

Tengok video tu balik, nad masih gelak lagi..hahahahha..kejam..