March 2018
hai assalammualaikum


Badan Diserang Gegata - Malam semalam nad dah start gatal. Habis semua badan nad garu. Memang dah keluar benjol-benjol kat badan. Nad ingat sebab kusyen atau tilam ada binatang. Cakap dengan mak la " diah gatal badan macam kak ita ni mak"..( sambil tunjuk dekat mak. Sebelum ni kakak pun gatal-gatal badan, ingat serupa macam dia. Pagi tadi, tengok, mak aih, besarnya benjol-benjol ni. Bersambung-sambung jadi besar. Ok, sah, nad dah kena gegata.

Tunjuk kat mak, mak cakap " uish, ko kene biduen ni ( bahasa jawa ) ". Gegata ni banyak bahasa..hahaha. Ada tu kelopak garam. Mak suruh sapu dengan bedak yang berangin. Nad sapu la. Sambung tidur, memang kurang gatalnya. Tadi bangun tidur, kurang benjolnya. Tapi nanti tumbuh balik. Siang tadi lagi, dahla panas, lagi panas badan. Duk tahan dari garu ni. Sebab kalau lagi garu, lagi teruk.

Kena gigit nyamuk ok lagi benjolnya, bila kena gegata, dah la membesar, bersambung-sambung benjolnya, ngeri tengok. Macam kakak dulu pernah kena, dia siap cerita, bengkak sampai ke bibir. Dekat badan ok lagi, kalau dah serang ke muka, adoyaii, taknakla..

Post la dekat facebook. Ramai bagi petua hilangkan gegata ni. Ada cakap,
- buh minyak panas
- lumurkan air garam
- minum air kelapa ( adik dan mak sarankan )
- bubuh bedak berangin ( mak suruh )
- ubat selsema
- ubat econozaine



Jadi nad pun buatla semua..hahaha. Tak tahan gatal sangat. Lepas mandi, lap badan, nad basuh badan dengan air garam. Takyah lap, terus pakai baju.


Lepas tu minum air kelapa. Kakak ada cakap juga, minun air kelapa campur air garam. Nad pun buatla..hahaha.


Nad ada bubuh juga minyak panas. Guna minyak yuyi..buh banyak-banyak..hahahha.


Bubuh bedak dekat badan. Guna bedak amnesia. Bedak ni kan memang untuk gatal-gatal.

Terpaksa buat semua, sebab nak hilangkan gegata ni. Ubat econazaine takda dekat rumah, takleh makan ubat selsema sebab breastfeeding. Buat mana yang boleh, malam ni memang kurang sikit. Tak gatal. Kalau tak gatal je la.

Ada orang cakap, gegata ni ada kene mengena dengan kolesterol atau gula tinggi. Ok, yang ni nad baru tau. Apa yang kaitannya, sebab apa, tak taula. Kata gegata ni pun sebab allergic makanan. Padahal nad sebelum ni pun tak makan seafood  ke apa. Cuma makan ikan dengan ayam je. Entahla...

Dulu kena gegata  masa kecik-kecik, ingat lagi, mak pakaikan bedak satu badan. Ni bila kena dah besar, risau terlebih pulak..huhu.


hai assalammualaikum


Selesai Sunatkan Farhanah - Kelmarin, Farhanah dah disunatkan. Nad memang akan sunatkan waktu diaorang masa kecik lagi, senang takdela meronta ke ape. Sunat orang perempuan ni sakit sekejap je.Nad akan uruskan semua sebelum balik kl, senang dah nanti.

Kalau dekat Meru Klang ni, nad pergi Klinik Adibah Kapar, sebab dekat situ tak perlu appoitment atau ada hari-hari dia ke. Datang terus cakap nak sunatkan anak, nanti daftar la. Tunggu nama dipanggil, masuk dalam dan baringkan anak. Yang uruskan doktor perempuan, baik je doktornya. Tak cakap banyak pun. Cakap nak sunatkan anak, sia suruh baringkan. Nanti dia sunatkan la.

Bab sunat ni memang nad tak datang dekat anak. Ngeri nak tengok, nad serah dekat nenek dia la..hahaa. Sepatutnya kena tau sunat anak perempuan ni macam mana, tapi uishh takleh nak tengok..hahaha. Mak cakap, ala dia gunting sikit je dekat tengah-tengah tu..hahaha. Ok nalas nak bayangkan. Masa kakak Fariza pun nenek yang pegang anak..kihkih..

Sekejap je sunat. Nangis sekejap la si anak tu. Dah sunat, boleh bayar dan balik. Harga sunat anak perempuan dekat Klinik Adibah Kapar RM20. Tak tau la tempat lain. Bila dah tau klinik tu, pergi situ jela kan. Buat apa susah-susah cari tempat lain.

Kalau orang laki, dah sunat cakap dah boleh cari awek, kawin, perempuan kalau dah sunat, dah jadi anak dara..hahaha..huishh tunggu besar ye Farhanah. Jangan gedik lagi..


hai assalammualaikum

Sayur Sambal Goreng Jawa Versi Kicap - Selama pantang ni, kicap dah memang dah jadi rutin makanan nad dah..hahhaa. Boleh dikatakan hari-hari kicap. Nasib muka tak macam kicap. Kali ni, nad yang masak, dah lebih 44 hari, kita masakla ye, tapi mak yang ajar. Makanan kali ni sayur sambal goreng jawa tapi bukan guna sambal atau santan, guna kicap..hahaha

Dah lama nak makan sayur sambal goreng jawa ni, dari masa mengandung lagi. Siap dah beli barang-barangnya tapi tak pernah buat-buat. Last-last semalam baru buat. Kena ada, praktikal baru paham cara buat..hahaha.


Ni la dia sayur sambal goreng versi kicap..takda santan, takda sambal. Sedap juga. Mehla nad kongsi cara buatnya.

Bahan-bahan
- Kentang
- Tempe
- Bawang merah
- Bawang putih
- Ikan bilis
- Suun
- Kicap
- Air
- Garam dan gula

Cara buatnya
- Goreng kentang dan tempe dahulu sehingga garing. Dah siap, ketepikan kentang dan goreng.
- Bawang merah dan bawang putih dihiris dan ditumis bersama ikan bilis. Tumis sehingga naik bau. Korang boleh gak bubuh kacang panjang ke atau apa-apa yang bersesuaian.
- Masukkan kicap satu setengah sudu besar.
- Masukkan sedikit sahaja air. Gaul sama rata.
- Masukkan garam dan gula.
- Masukkan tempe dan kentang tadi ke dalam bahan tumisan. Gaul.
- Masukkan suun dan gaul lagi sehingga air tinggal sikit sahaja.
- Dah air surut tu, siapla..boleh hidang.

Lepas nI boleh buat sendiri , kicap ditukar santan atau sambal..heheh.
hai assalammualaikum


Lagu Comel Pipi Merah - Alhamdullah, hari Isnin haritu Siti Nurhaliza telah selamat melahirkan bayi perempuan dengan berat 3.55kg. Semua orang memang tak sabar menanti kelahiran anak Siti Nurhaliza. Yela dah bertahun tokti tunggu untuk mendapatkan cahaya mata, kini anaknya dah pun ada depan mata. Masa Tokti umumkan dia mengandung, ramai peminat teruja juga. Nampak tak, ramai suka Tokti termasuk nad sendiri.

Dengan sifat kelembutan dan kesabaran dia,, dari dulu sampai sekarang, Siti Nurhaliza diminati semua orang. Sampai la bila anaknya dah selamat dilahirkan, orang tak sabar nak tengok muka anaknya. Lepas tu, tak sabar nak tau nama anaknya. 7 hari selepas kelahiran, Datuk Khalid dan Siti Nurhaliza buat majlis akikah dan tahniq umtuk babynya secara live di youtube siti official. Sampai nad pun terjebak nak tengok majlis tu berlangsung..hehehe. Masa tu juga, ramai nak tau nama anak Siti Nurhaliza. Selesai majlis, maka sidang media pun diadakan dan nama anak, Siti pun diberitahu. Sedap namanya, Siti Aafiyah.

Korang pun tau kan, Siti Nurhaliza ada buat lagu untuk anaknya. Tajuk lagu tu Comel Pipi Merah. Nad baru dengar masa majlis akikah tu, sebelum live,buka ig tokti..hahaha. Sebelum ni, tak dengar-dengar, biasalah sibuk dengan anakbeg,nak usha instagram artis tak sempat. Part paling best, masa " Ting ting tang ting tara ting ting tang ting "..suara siti dahla sedap, sampai sekarang terngiang. Ni, tengah taip pun, nad boleh menyanyi tau...hahaha. Sampai mak,adik beradik, anak buah nyanyi lagu ni..hahha.


Lagu ni memang menarik perhatian baby betul ye. Macam berhantu pulak, atau suara nad yang sedap..haahaha. Sebab nama nad pun Siti juga, jadi, mungkin ada kaitan..hahahahahaha..apa kene mengena pun tak tau..kihkih. Korang boleh tengok video nad tu..kihkih. Bebudak tu pandang nad masa nyanyi lagu Siti Nurhaliza ni. Ke, diaorang pelik tengok makciknya, atau diaorang fikir makciknya gila..hahaha. Farhanah sekejap nak nangis, sekali dengar lagu tu senyap..hahaha. Sebenarnya dia nak tidur, ngantuk..hahhaa..


Budak bertiga, geram pulak haishh...
hai assalammualaikum


Shopping Online Barang Anak - Bila shopping barang anak, katanya nak beli satu dua je, sekali tengok tu cantik, ni cantik, tu comel, mainan ni ok, rasa semua nak beli. Kenapa erk, kenapa erk kita pantang nampak pakaian, barang mainan budak ni??..haahahahaha. Sebab dah set kepala, eh kenapala cantik dan comel ka barang diaorang.

Kalau anak lelaki nad tak tau la,nad ada anak perempuan je. Paham-paham jela, baju perempuan, memang cantik-cantik. Tapi nad tengok baju untuk lelaki pun tak tahan..hahhaa..Yela, kalau boleh nak gayakan anak dengan macam-macam baju. Sekarang kan apa-apa mesti nak kongsi dekat instagram dan facebook. Bukan nak menunjuk, untuk suka-suka. Kot ada yang nak cari baju budak hah kita tag sekali atau bagitau kita shopping mana..kannn...

Boleh beratus habis duit beli baju dan mainan anak ni..hahhaha.


Ni nad beli shopping dekat motherhood.com.my .Memang tergugat oii. Macam-macam ade dekat situ, dari barang baby, barang budak dan mak..Sampai nad pun terbeli untuk nad juga. Ala nursing cover untuk susukan anak-anak juga.



Motherhood bukan jual pakaian je, tapi jual mainan juga.  Eh macam-macam la..korang survey je dekat motherhood.com.my tu..mesti korang rambang mata juga. Tengokla Farhanah ada mainan baru.


Ni pulak seluar legging. Sebab Fariza dan Farhanah kekurangan seluar..hahaha. Banyak baju tshirt tapi kurang seluar. Memang dah lama cari legging macam ni. Tak suka legging ada stoking tu. Legging ni dekat @legging_baby_comel. Memang lawa. Kain pun selesa, corak pun cantik. Tak sia-sia beli. Kakak dan adik dah rasmi pakai seluar legging tu. Lembut je kainnya, tak panas. Boleh buat jalan atau pakai dekat rumah. Murah oiii, 3 helai RM25 untuk newborn hingga berapa, lupa. Fariza punya 3 helai RM 28, tapi yang jeans tu harga lain ok. So cepat-cepat tengok dekat, instagram legging baby comel.

Ni ada dua orang anak perempuan, mestila nak sama baju dan warna kan..hahaha. Tapi tu nanti la. Kang terlebih baju diaorang, tak muat almari. Diaorang pun makin membesar..tapi geram la tengok barang budak ni.




hai assalammualaikum

Resepi Ikan Siakap Masak Tomato - Yeahh Ikan siakap lagi menu kita hari minggu haritu. Biasalah, semua adik beradik ada dekat rumah mak, jadinya kita masak sedap-sedap. Haritu ikan siakap masak kicap, ni pulak, ikan siakap masak tomato. Selalunya, mak buat ikan bawal masak tomato, tapi ada orang pantang dalam rumah ni, jadinya kita guna ikan siakap.


Ikan siakap masak tomato yang dah siap masih dalam kuali ni oiii..Keluarga besar, ikan pun kena banyak la kan..hehehe. Kalau tak berebut. Ikan Siakap ni masak apa pun sedap, sebab manis kan. Korang nak tau cara masak tomato ni, hah meh la nad kongsi ye.

Bahan-bahan
- Ikan Siakap 3 ekor untuk keluarga besar
- 4 biji bawang merah
- 3 ulas bawang putih
- Satu inci halia
- Dua batang serai
- Sos tomato
- Kicap
- Buah Tomato dua biji
- Garam dan gula

Cara membuatnya
- Goreng ikan siakap sehingga garing. Bola dah garing dan masak, angkat dan letak dekat pinggan lain.
- Potong bawang merah, bawang putih dan halia.
- Ambil kuali lain, panaskan kuali dan masukkan minyak. Tumis bawang merah,bawang putih dan halia sehingga naik bau.
- Masukkan sos tomato dalam 1 setengah sudu besar. Lepas tu masukkan sedikit kicap. Gaul sehingga rata.
- Masukkan air sedikit.
- Masukkan serai bagi naik bau.
- Masukkan garam dan gula bagi menambah rasa kesedapan kuah tersebut.
- Masukkan ikan ke dalam kuah tersebut. Bila air dah tinggal sedikit, masukkan buah tomato untuk nampak lebih menarik.
- Siap..selamat mencuba.

hai assalammualaikum


Pantang 44 Hari Selesai - Macam ni la orang berpantang, mesti tak sabar kira hari, waktu nak habis berpantang..hahaha. Mula-mula 30 hari, lepas tu 44 hari, ada tu sampai 100 hari. Nak elok ye 100 hari la..tapi selalu yang lepas 30 hari cuma pantang makan je.

Nad ni pantang makan je sekarang. Sebab duduk kampung kan..haaha. Mak yang jaga, jadi apa-apa mana yang tak boleh makan, jangan la makan, sebab mak yang masak kan. Tak boleh lawan. Tapi kadang ada gak curi-curi makan benda lain gak..hahaha. 19.4 haritu dah pantang 44 hari, harini dah 51 hari berpantang makan. Yela anak kecik lagi, kenala pantang. Balik bandar, maunya makan apa-apa ni..hahaha.


Bulan depan dah balik bandar. Bulan depan juga Farhanah masuk 2 bulan. Dulu kakaknya, nad balik bandar masa dia 3 bulan. Ni balik sebab nak siap sedia puasa nanti. Bulan 4 dah puasa oii.. Tapi balik ni pun, mak cakap jangan makan macam-macam ye..hahaha..Nak taknak dengar. Tunggu la 100 hari, baru boleh makan macam-macam.

Lepas ni pantang 60 hari. Bagus la kan pantang ni, masa ini masih lagi menjaga pemakanan dan diri. InsyaAllah badan lebih sihat. 44 hari bukan kata kita dah sihat sepenuhnya. Badan mungkin belum rasa sepenuhnya sihat selepas 44 hari.

Nak badan solid melim, boleh teruskan pakai bengkung, buat tangas semua. Nak cantik untuk suami, walaupun dah anak ramai, boleh makan jamu, mandi herba dan macam-macam lagila..hehhee. Ni pun salah satu nak dapatkan kecergasan badan sebab jaga anak dan buat kerja rumah. Tapi buat kerja rumah kene buat yang berpada-pada, jangan angkat berat.

Dan nad dengar pantang 100 hari lebih dikaitkan dengan tidak melakukan hubungan kelamin dengan suami dalam masa 100 hari untuk menjaga kesihatan dalaman wanita. Betul erk??.. Hahha..entahla...apa-apa pun yang rajin, silalah berpantang sehingga 100 hari. Kalau ditengokkan sekejap je pantang ni. Ikut usia anak la, dah 3, 4 bula. Ok dah..
hai assalammualaikum

Seronok Sangat Balik Kampung - Dah hampir 2 bulan nad duduk kampung sebab berpantang dekat sini. Fariza, dekat kampung memang dia bebas sangat. Macam-macam dia dapat buat dekat kampung. Memang dia takkan bosan, melainakn gaduh dengan sepupu dia yang sama baya dia atau dia dah penat nak bermain.


Dekat kampung, memang tak boleh nak larang dah. Lagi nad tengah pantang, tak dapat nak buat apa sangat. Mintak kakak tolong tengok dia jela. Bila dilarang, lagi dia nak buat. Lagi ikut apa yang sepupu dia buat. Ramai kawan katakan dekat sini. Bila dibawa masuk rumah, beberapa saat nanti, hilang balik, keluar rumah. Memang letih oo. Tak kisah kalau ada orang tengokkan, takutnya takda siapa tengokkan, tu bahaya. Budak-budak sini pun kalau dah main, mana nak jaga Fariza.

Ada masa kita larang dia, ada masa biarkan dia explore. Yela, kampung kan, mana nak dapat dekat bandar. Macam haritu, kakak cakap, boleh dia masuk dalam reban ayam dan tangkap ayam tu sampai dipicitnya ayam tu. Allahu, terkejut kita wak. Fariza ni mana reti takut. Bagi dia, benda tu seronok..hahaha. Ada tu tangkap cicakla dengan sepupu. Fariza ikut jela apa sepupu dia buat, pergi mancing dekat parit depan rumah, tangkap ikan sepat..


Baju kotor, takyah cakap, tiga kali tukar oii. Dengan peluhnya, dengan main pasirnya. Macam-macam dia buat. Kita yang naik pening. Mommy dulu pun takda la sedasyat awak tau Fariza.

Takpela,biarkan dia explore sepuasnya. Bulan depan dah balik KL, takde semua ni..heheh..
hai assalammualaikum

Resepi Ikan Siaka Kicap - Masa berpantang ni pun nak makan sedap-sedap. Makan benda sama je pun bosan juga. Lagi satu,masa berpantang tak boleh makan sembarangan, kang beri kesan dekat badan sendiri atau dekat anak. Jadi fikir dulu masa nak masak. Kalau dekat kampung, senangla, mak ada...hehee. Mak lebih arif apa yang sesuai untuk orang berpantang makan.

Haritu mak masak ikan siakap. Ikan siakap ni kan memamg sedap, kalau pergi kedai, ikan siakap mesti jadi pilihn menu. Tak sangka, ikan siakap boleh makan untuk orng berpantang. Best sangat. Ikan siakap sedap dimasak sweet sour, atau stim, tapi sebab untuk orang berpantang, mak masak kicap. Kicap bukan macam ayam kicap, jenis pekat, ni jenis cair sikit, pastu rasa pun memang sedapla. Walaupun tak pernah makan, ikan siakap masak kicap, tapi bila mak masak sedap ooo..


Ni la dia ikan siakap masak kicap. Senang je nak masaknya. Sebab nad tengok mak masak.

Bahan-bahannya
- Ikan Siakap
- Garam
- Kunyit
- Kicap
- Sos tomato
- Bawang Merah
- Bawang putih
- Halia
- Serai
- Sayur sawi

Cara membuatnya
- Lumurkan ikan siakap dengan garam dan kunyit. Kemudian goreng sehingga garing.
- Selesai goreng, letakkan di pinggan dan biarkan sekejap.
- Ambil kuali lain untuk buat kuah dia.
- Blender bawang merah,bawang putih dan halia.
- Tumiskan bahan yang diblender sehingga naik bau.
- Masukkan kicap dan sos tomato. Selalu mak masak kicap memang guna sos tomato sebab nak bagi pekat.Jangan letak banyak-banyak sos tomato, nanti rasa tomato pulak.
- Masukkan serai dan gaul sebati. Tuang sedikit air.
- Masukkan sayur sawi. Gaul sebati.
- Dah agak pekat kuat, masukkan ikan siakap. Ikut citarasa korang, sama ada nak tunag kuah atas ika siakap yang dalam pinggan atau masukkan ikan dalam kuah dan gaul bagi rata. Macam mak masukkan ikan dan gaul dalam kuah tu.
- Tak perlu lama gaul. Agak-agak semua ikan dah kena kuah, boleh angkat dan letak dalam pinggan.

Selamat mencuba.
hai assalammualaikum

Bila Atuk Nenek, Sayangkan Cucu - Amboii,bila mommy tak bagi buat sesuatu,mommy marah Fariza, mesti ada yang backup dia. Mesti ada yang salahkan mommy balik sebab tak bagi Fariza buat atau makan sesuatu. Siapa lagi, kalau bukan atuk dengan neneknya. Macam tu la kan, cucu mesti disayang lebih.


Adalah haritu,nad tak bagi dia makan jajan, sebab berterabur Fariza makan. Jadi,nad ambik la jajan tu. Nak tau lepas tu apa jadi, atuknya boleh amik jajan lain bagi dekat Fariza, sebabnya tak tahan tengok budak tu menangis. Biasalah budak,bila diambil benda yang dia tengah khusyuk tu, mesti nangis punya. Nangis pulak jenis, melalak,mana tak kesian atuknya.

Lepas tu, pernah nad marah dia, sebab dia buat perkara yang nad tak suka. Tapi,nenek backup Fariza, mommy kene marah sebab marah anak. Sedangkan nad nak ajar Fariza..huhuhu. Sabar jela. Sedangkan mak kita dulu garang giler dengan kita masa kecik juga..habis dicubitnya. Bila sampai dekat cucu, semuanya salah..hahahha.

Biasalah kan, cucu la yang memeriahkan suasana walaupun kadangkala, cucu ni memeningkan atuk dan nenek dengan perangai masing-masing. Rumah bersepah, bising sebab diaorang terjerit sana sini. Benda tu la yang mengubat kesunyian mereka. Yela,anak-anak dah besar, nak bagi riuh, cucu jela.

Bila cucu semua dah balik rumah masing-masing, dah sunyi..hehehe. Sebab tu atuk dengan nenek sayang sangat dengan cucu-cucunya.
hai assalammualaikum


Happy 125 Anniversary Johnson's

Selamat Ulangtahun Johnson's Yang ke 125 - wah tak sangka Johnson's dah menjangkau ke 125 tahun. Produk Johnsons memang dah dikenali ramai. Produk yang sangat bagus dan mempunyai pelbagai jenis yang telah dikeluarkan. Ada barang mandian, bedak, losyen dan macam-macam lagi.

Nad sendiri pernah menggunakan produk Johnson's untuk diri sendiri. Bila ada anak, Johnson's pun menjadi sebahagian produk yang nad guna sebab ia sangat lembut pada baby. Produk Johnson's ni best, sebab baunya yang wangi dan memang sesuai untuk sesiapa pakai tak kira dari orang dewasa sampai ke besar. Lagi satu, produk dia takkan merosakkan kulit kita malah melembutkan dan memberi ketenangan bila pakai.

Nad sendiri benar-benar percaya Johnson's adalah produk Terbaik untuk Bayi, Terbaik untuk Kita. Kalau kita tengok , ramai generasi ibu telah menggunakan produk Johnson untuk menjaga kulit bayi mereka. Ya, kulit halus seperti bayi selalu menjadi tumpuan inovasi Johnsons. Sebab tu, orang dewasa sendiri pakai Johnsons sebab nak dapat kulit lembut dan halus seperti bayi..hehhe..


Sehingga 2018, 125 tahun Johnson memberikan penjagaan untuk bayi dan kita yang lebih tua ni. Nad sendiri teruja sebab dapat join sekali dalam menyambut ulangtahun Johnsons yang ke 125 tahun. Banyaknya produk yang nad dapat daripada Johnson's siap dengan belon lagi. Cantik sangat. Sayang nak buka rasanya..hehehe. Harijadi pun tak pernah dapat macam ni..hehhe. Belon tu siap ada nama kita tau..huhu..Oh belon, janganla kau kempis..hahaha.


Produk Johnson's tu untuk anak-anak, Fariza dan Farhanah. Tapi mommy nak pakai pun boleh kan..hehee. Tahniah Johnson's sebab dah 125 tahun bersama kami. Semoga terus maju dan berjaya dan mengeluarkan banyak lagi produk yang bagus untuk bayi dan kita semua.



Salah satu barang, memang untuk mommy ialah tin vintage tu..haaha. Anak-anak tak boleh usik ye. Comel kan tin vintage ni, siap ada nama kita lagi. Tin vintage ni limited edition tau, korang nak tak!!!..korang pun boleh dapat juga. Mudah je caranya..

Korang join contest Johnsons sempena menyambut anniversary mereka yang ke 125. Mudah je..
- Ambil gambar dan share gambar korang ( or your family member ) bersama produk Johnsons.
- Jangan lupa short caption dan hastag @johnsonsbabymy dan hastag #johnsons125years ..

Nak tau lebih lanjut boleh layari instagram @johnsonsbabymy atau ke facebook www.facebook.com/johnsonsbabyMy..

tin ni limited edition..boleh cuba you alls..

#Johnsons #Johnsonsbabymy #Johnsons125years #kbba9
#ceriterasigadisbiru #miszrockersblogspot  #bloggermalaysia #blogger #vsco #mediainfluencer #modelbaby #babycute #parenting #parentingblogger


hai assalammualaikum

Brim 2018 Kemasukan Fasa Pertama - Dari bulan lepas, cek bank, duit BRIM dah masuk belum. Tapi sebelum tu, nad cek dulu semakan status, sama ada nad lulus atau tidak dapat BRIM 2018 dekat https://ebr1m.hasil.gov.my .Ahamdullillah nad lulus. Sejak tau lulus, dikatakn dapat BRIM pada 26 Februari, kawan nad dah dapat, tapi nad tak dapat-dapat lagi.

" Pembayaran Fasa 1 BR1M 2018 adalah mulai 26 Februari 2018 (Isnin) yang akan dibuat secara berperingkat. Pemohon yang berjaya dan ada mengemukakan maklumat akaun bank ketika permohonan, pembayaran akan dikreditkan ke akaun bank yang didaftarkan. Manakala bagi pemohon yang tiada akaun bank, pembayaran adalah secara pemberian baucar melalui majlis yang akan diadakan oleh SUK / SDO. "

jadi nad cek jela dalam bank dah masuk belum. Tak masuk-masuk lagi, sampaila semalam cek, baru masuk. Takpela lambat, asalkan duit masuk.


Cek Semakan Status Guna Apps Brim

Sebelum ni, buka link ebrim, boleh je cek terus macam tu, tapi bila baca notis dia tinggalkan, semakan status tengok dekat apps BRIM yang perlu didownload. Tak tau la kalau buka laptop kan. Nad tengok dekat phone.

" Semakan status kelulusan permohonan BR1M 2018 boleh dibuat mulai 19 Februari 2018 jam 12 tengahari. Semakan boleh dibuat secara dalam talian (https://ebr1m.hasil.gov.my) dimenu MyBR1M, melalui Aplikasi Mobile Semakan BR1M (muat turun di Play Store / App Store) atau hadir ke Cawangan LHDNM yang berhampiran."





Nak taknak kena download. Isi kad pengenalan, tekan semakan status. Nanti keluar la soalan berkaitan untuk keselamatan. Bila dah jawab semua, keluar la status korang, siap details semua.





Kalau bujang, bolehlah dapat sekaligus.  Yang berkeluarga, dapatla berperingkat. Jadinya RM400 dapat untuk fasa pertama. Duit ni dapatla bagi dekat mak, ayah dengan kakak yang susah payah jaga nad masa pantang. Kenala bagi diaorang. Takpe, nanti dapat lagi untuk fasa kedua dan ketiga. Yang tu kita simpan dalam bank..huhu..Nad surirumah, jadi syukurla dapat duit BRIM. Dapatla bantu sikit-sikit ni.

Permohonan Rayuan BRIM 2018

" Permohonan Rayuan BR1M 2018 boleh dibuat di semua Cawangan LHDNM bermula 02 April 2018 sehingga 31 Mei 2018 (tertakluk pada pindaan). Sila klik  untuk keterangan Kod Alasan Tidak Lulus dan Dokumen Sokongan yang perlu dibawa semasa tempoh rayuan.Kaunter Rayuan BR1M 2018 di Cawangan LHDNM hanya dibuka pada hari bekerja sahaja. Sila Klik  Jadual Pembukaan Kaunter Rayuan BR1M 2018 di semua Cawangan LHDNM."

Siapa tak dapat tu, bolehla buat rayuan, mana yang nak duit BRIM la ye. Bolehla pergi ke https://ebr1m.hasil.gov.my

Pru pun dah nak dekat. Undi siapa, tu biarlah rahsia..hahhaa..


hai assalammualaikum


Ohaya Shinjuku's Secret Recipe

Sedap betul Dessert Ohaya Shinjuku's - Nad makan ni masa mengandung haritu. Harini baru dapat tulis pasal dessert Secret Recipe ni. Dah mula teringin nak makan balik ni..hehhe. Haritu pergi Tesco, singgah Secret Recipe. Tengok menu dessert, nampak Ohaya Shinjuku's ni. Nampak macam sedap, apa lagi beli la nak cuba rasa.


Ada macam-macam jenis Ohaya Shinjuku's ni. Jenis sos dia yang berlainan. Ada karamel, coklat, Nutella dan maple. Boleh tengok dekat gambar. Nad pilih coklat.

Ohaya Shinjuku ni dessert Japanese dengan ada roti ke kek, tak pasti, tapi lembut sangat roti tu. Suka giler. Lepas tu pelbagai variasi sos, yang coklat, karamel tu. Siap ada dua skop aiskrim lagi. Aduh, taip ni tengok gambar, meleleh pulak air liur sebab terasa kesedapan di tekak ni.

Serius, lepas ni pergi Secret Recipe, nak order dessertt ohaya shinjuku ni lagi..hehe.Masa ni nad mintak bungkus bawak balik, sebab tu dalam bekas macam ni, sebenarnya bentuk dia macam dalam katalog atas tu. Dalam pinggan, meatilah dihias cantik kan..tapi letak mana lun, sebab dah sedap, memang habis ku telan..hehhee. Korang boleh cuba weii bila singgah secret recipe..

hai assalammualaikum


Bio-Gold 24k Radiance Cleanser Dan Bio-Gold Water

Bio Gold 24k Menghilangkan Kedutan,Meremajakn Kulit - Haritu nad ada terima kejutan daripada Bio Essence iaitu Bio-Gold Radiance Cleanser dan Bio-Gold Water. Tak sangka, nad dapat cuba produk yang memang dikenali dan popular ni yang boleh membantu melawan penuaan dan kedutan. Nad percaya ramai pembaca nad pernah dengar perkara-perkara hebat tentang Bio-Essence sebelum ini.



Bila tengok produk, seperti ada emas di dalamnya. Emas? Keremajaan? Glowing? Sangat menarik bukan. Emas bukan sekadar perhiasan sahaja sekarang malah emas boleh buat muka kita cantik. Ni yang buat keterujaan nam mencuba Bio Gold 24k ni. Siapa tak mahu tepek emas kat muka. Nad baca, ramai cakap best pakai Bio-Gold ni. Nad dah pun cuba selama seminggu, memang best. Wangi je bau dia.


Dirumuskan dengan Bio Energy Complex ™,24K Bio-Gold Formula yang mengubah keupayaan kulit untuk membaiki, memperbaharui, dan mengisi semula dirinya. Dengan meningkatkan pengambilan oksigen, ia membantu kulit menghirup sel yang berubah dari keadaan yang tidak aktif ke keadaan bertenaga. Meningkatkan penyerapan bahan bio yang berharga untuk menjadikan kulit anda lebih sihat, lebih berseri dan cantik.

Ia juga merangsang pengeluaran kolagen dan elastin yang sudah ada di kulit, dan meningkatkan serat kolagen untuk sentiasa menjaga kulit dan nampak muda selalu.


Bio-Gold 24k Radiance Cleanser

Pencuci muka Bio-Gold 24k Radiance Cleanser menyegarkan dan menghidrat kulit dengan buih halus dan wangi. Pencuci ni memberikan kulit jadi lembut dan bersih.



Bila nad pakai, muka jadi lembap je. Dengan sabun yang mengandungi emas, banyak buih, sangat wangi. Muka jadi segar dan terhidrat tanpa mengelupas atau menyakitkan. Dengan harta anti oksidan untuk menahan tanda-tanda penuaan, meningkatkan keanjalan dan ketajaman kulit.


Bio-Gold Water

Bio-Gold Water , produk ini seperti serum. Ia mengandungi sejumlah besar serpihan emas tulen sehingga 98%, yang sangat berkesan untuk meningkatkan kadar metabolisme kulit dan merangsang pembaharuan sel serta meresap ke dalam kulit dengan cepat. Bukan itu sahaja, malah ianya membantu melawan sinaran UV berbahaya serta memberikan nutrisi yang mencukupi pada kulit.



Bio-Gold Water ni tidak melekit dan seperti air. Sapukan dua kali sehari, pagi dan malam selepas mencuci muka. Tuang sedikit sahaja dan sapu ke seluruh wajah.

Kelebihan Bio-Gold Water
- Mengetatkan liang-liang yang diperbesarkan untuk tekstur halus yang licin
- Meningkatkan keanjalan kulit untuk mengelakkan kendur.
- Memadamkan kulit sehingga menentang kedut dan garis halus
- Mengawal kelembapan dan sebum seimbang, menjadikan kulit lebih licin dan Sihat
- Memulihkan kulit yang berseri secara semula jadi

Best sangat pakai Bio-Gold 24k ni. Dengan semua gabungan ini, mencapai kulit impian anda yang sempurna tidak sukar sama sekali! Sangat sangat penting untuk menggunakan perawatan wajah yang mengandung Antiaging untuk menghilangkan kedutan diah muka. Lagu nad dah menjangkau ke 30 series ni, memang kena jaga dah.

Rangkaian Bio Essence iaitu Bio-Gold 24K Gold Radiance Cleanser dan Bio-Gold Gold Water boleh di dapati di semua pasaraya terkemuka, farmasi Guardian, Watson's dan platform online shopping seperti Lazada.

Untuk maklumat selanjutnya mengenai BIO ESSENCE 24K GOLD, sila layari : http://bio-essence.com.my/

hai assalammualaikum

Sayang, Tapi Tak Tau Macam Mana Caranya - Sejak akhir-akhir ni, nampak dia mula sayang adiknya. Bila adik nangis, dia datang suruh diam. Kadang cium adiknya. Tapi cara dia tu macam ganas sangat,..hahaha. Mungkin Fariza dah tau, dia dah jadi seorang kakak, dan dia dah ada adik. Sebab hari-hari nad sebut dekat dia " kakak, kakak Fariza, ni adik Farhanah "..mungkin dia dah dapat tangkap dah..hahahha..

Nad tak jemu ajar dia sayang adiknya. Setiap hari akan buat benda sama, biar dia tau apa yang perlu dia buat. Ingatkan dia sekarang dah jadi kakak. Bila adik nangis, nad akan surih Fariza, usap kepala adik, suruh pokpok. Yang kelakarnya, kadang Fariza siap nyanyi lagi. Lagu " johnny johny yes papa " juga dia nyanyi..ayoyo..hahaha.


Suka tengok bila dia main dengan Farhanah, borak dengan Farhanah, siap main tepuk amai-amai lagi. Nak rekod, tak dapat sebab Fariza bila nampak nad rekod mula la malu taknak buat atau dia lari..hahaha. Nampak la dia ada teman nanti dekat bandar. Tapi bab kongsi mainan, tak tau la..hahaha. Fariza memang kedekut sikit bila bab mainan, susah nak kongsi dengan orang..hahah. Tapi mainan dia banyak. Tunggu la adik besar, kita tengok macam mana nanti..


Bila disuruh bergambar dengan adik, Fariza nak je. Ala anak mommy dua ni. Baju kene sama, biasalah mak-mak kan..hahhaa.Jap lagi keluar warna je sama, nak cari jenis sama, kena la tunggu ado duit..Harap Fariza sayang, jaga adiknya sampai bila-bila. Adik pun dengar cakap kakak Fariza. Sayang kedua-dua anak mommy ni.


hai assalammualaikum


Mommy Nak Peluk - " Mommy, nak eluk, nak eluk "..itu la ayat setiap malam setiap kali nak tidur sambil ambil tangan kanan nad mintak dibelai, dipopok. Nad yang tengah susukan Farhanah, nak taknak, kena buat apa dia nak supaya dia rasa tak tersisih, atau dia fikir mommy dah tak sayang dia. Fariza akan peluk badan nad erat-erat dan mintak dipeluk dan dibelai sampai dia tidur, walaupun situasi masa tu, nad membelakangkan dia sebab susukan si adik. Kesian kadang tengok, sebab tu nad buat apa dia nak.

Bila susukan adik, tangan kanan nad akan popok dan belai dia sampai dia tidur, dan dia memang akan peluk badan nad. Bila nad selesai susukan adik, nad akan mengadap Fariza, dan terus peluk erat, cium, usap sampai dia tidur. Itulah cara bagi dia tahu, mommy masih sayangkan dia.

Ada, bila nad susukan adik, dia tak bagi sebab nak mintak dipeluk. Fariza akan cakap " sini, sini, eluk, eluk " sambil ambil tangan nad. Adik pulak tengah menangis. Pening ooo bila dengar dua-dua menangis. Tapi sebagai seorang mak, cuba juga handle situasi ni..huhu.

Sebelum ni, setiap kali masuk tidur, nad akan bergelut perangai Fariza. Macam-macam dia akan buat. Korang boleh baca drama Fariza tiap kali nak tidur. Memang penat tengok apa dia buat. Tapi, sejak minggu lepas, perangai dia berubah sikit. Mungkin sebab dia tak dapat apa yang dia nak, jadi, dia buat sesuatu untuk rasa disayangi. Dia ingat mommy dah tak sayang dia..heehe.

Sekarang, nak tidur, nad akan buatkan dia susu botol, walaupun dia tak habis, sekurangnya dia belajar, yang dia kena hisap botol dan dah tak boleh susu badan. Sebab tu sekarang buat adegan comel, sampai mommy pun layu..hehehe. Pengalaman #makanakdua ...hehehe.
hai assalammualaikum

Bawa Tisu Lembap Ke Mana Sahaja - Kalau sebelum ada anak, nad memang jarangla bawak tisu lembap atau tisu basah ni. Yela, kita mana ada buat kotor-kotor ni. Tapi sejak ada anak, memang kena sediakan tisu lembap dalam beg. Paham-paham jela, budak-budak, mana-mana nak kena jaga kebersihan dia. Tak pun diaorang buat kotor masa makan, mesti kena sediakan tisu basah. Bukan budak je guna tisu basah, orang dewasa pun pakai tisu basah ni. Yela, kadang takda air nak bersihkan, pakai je tisu lembap ni. Jadi wajib bawa tisu lembap dalam beg kemana sahaja. Nad nak kongsi, tisu lembap daripada Aiken.


Bersih Dan Segar Di Mana Sahaja Dengan Tisu Lembap Antibakteria Aiken


Tidak dapat dilihat dengan mata kasar namun tetap hadir: itulah kuman dan bakteria yang sentiasa hidup di dalam dan disekeliling kita. Bakteria dan kuman membiak dengan cepat sehingga mampu menyebarkan pelbagai penyakit. Salah satu cara yang berkesan untuk mencegah kehadiran kuman adalah melalui penjagaan tangan agar ia sentiasa bersih.


AIKEN, jenama yang dipercayai sebagai produk penjagaan antibakteria sejak 3 dekad yang lalu kini memperkenalkan tisu lembap antibakteria, Tisu Lembap Antibakteria Aiken. Produk ini berupaya menyingkirkan 99.9% bakteria merbahaya dengan berkesan dan memberikan haruman serta meninggalkan kelembapan pada kulit.

Tisu antibakteria ini sungguh berguna ketika anda sedang sibuk dengan rutin harian.  Mengelap trolley barangan serta pemegang bakul; ataupun selepas memilih barangan runcit yang mudah rosak seperti daging, sayur-sayuran, buah-buahan mampu membantu mengurangkan penyebaran bakteria merbahaya berkat manfaat antibakteria dari Tisu Lembap Antibakteria Aiken.


Tisu Lembap Antibakteria Aiken menyediakan pembersihan serta-merta kerana ia dapat dibawa ke mana-mana sama ada di dalam kenderaan ataupun tas tangan kerana ia dapat digunakan untuk aktiviti luar, mengembara, berkelah, ke tandas awam, di kawasan taman dan lain-lain. Dalam keadaan seperti di pam petrol yang tidak menyediakan kawasan membasuh tangan yang berdekatan, pek tisu antibakteria sesuai dijadikan alternatif untuk membersihkan tangan anda.


Tisu Lembap Antibakteria Aiken sesuai untuk digunakan oleh seluruh ahli keluarga dalam apa jua keadaan sekalipun. Pek Tisu Lembap Antibakteria Aiken boleh didapati dalam dua variasi menarik untuk dipilih:


TISU LEMBAP ANTIBAKTERIA AIKEN  - PERLINDUNGAN EKSTRA

Dirumus khas dengan Minyak Tea Tree yang terkenal dengan manfaat pembersih semulajadi untuk meningkatkan perlindungan. Ia menyegarkan serta membersihkan kulit daripada kekotoran, serta lebihan minyak dengan pantas supaya meninggalkan kulit berasa lebih bersih, lembut dan menyegarkan. Produk ini telah diuji secara dermatologi, ia selamat digunakan oleh seisi keluarga dan adalah 100% bebas alkohol.


TISU LEMBAP ANTIBAKTERIA AIKEN – PELEMBAPAN EKSTRA

Diperkaya dengan Aloe Vera untuk kelembapan yang selesa pada kulit, Tisu Lembap Antibakteria Aiken menyingkirkan 99.9% bakteria berbahaya sambil mengekalkan kesegaran, kelembapan, serta memberikan anda kulit yang lembut. Tisu ini diperbuat dari fabrik bertekstur lembut yang membersih tanpa sebarang ketidakselesaan. Ia menjadikan kulit anda berasa segar dengan bau yang menyenangkan. Tisu Lembap Antibakteria Aiken adalah 100% bebas alcohol, telah diuji secara dermatologi dan selamat digunakan oleh seluruh ahli keluarga.

Tisu Lembap Antibakteria Aiken yang baharu boleh didapati pada harga RM*6.50(Semenangjung)/ RM*6.80(Sabah & Sarawak) untuk pek berkembar. Produk yang mengandungi 20 helaian di dalam setiap pek ini boleh didapati di semua pasaraya terkemuka, pasaraya hyper dan farmasi di seluruh negara.