hai assalammualaikum

Kek Milo Tiga Bahan, Kukus Sahaja, Mudah Dan Senang - Sejak PKP ni, banyak la yang tunjukkan skill memasak. Daripada yang tak pernah buat, terus pandai buat ye. Bila dah viral, kita pun nak cuba. Tapi macam nad, tengok kerajinan juga. Kadang bahan dah ada semua, nak buatnya malas ya ampun. Semalam, terajin, hehehe..jadi kita pun cuba la buat kek Milo tiga bahan yang viral tu.


Sebelum ni nampak kawan buat, tapi dia buat tak jadi, jadi penyek. Tu yang nad rasa seram je nak buat, membazir pulak kang nanti. Milo dah la mahal..hahaa. Tapi takpe, cuba dulu, buat sikit dulu. Insyallah jadi..ehhee. sebelum start baca bismillah dulu.


Ok ni bahan-bahannya
- 2 cawan milo ( nad guna cawan minum kecik yang minum air teh tu )
- 4 biji telur
- 2 sudu besar susu pekat

Cara membuatnya


Ni nad sertakan video, boleh tengok.
Ni nad terangkan satu-satu. Nad letak dalam mangkuk dulu sebelum blend, senang.


Masukkan 4 biji telur dalam milo. Milo 2 cawan ye tadi.


Kemudian masukkan 2 sudu susu pekat. Kacau semua dalam mangkuk


Kemudian masukkan dalam blender dan blend sehingga halus



Masuk dalam bekas dan kukus selama 30 minit

Dah 30 minit boleh tengok..


Happy bila jadi cantik je, tak lembik ke apa. Jadi elok je..hehee..Maaf dah potong macam ni sebab anak-anak tak sabar.

Kek pertama dalam hidup..ahhaa..Selama ni tak pernah buat..ni la kek pertama..


Rasanya tak manis sangat, tak pahit sangat. Sedang elok je. Kalau letak coklat cair sedap juga ni..aumm..

Ok korang selamat mencuba.
hai assalammualaikum

Resepi Ikan Masak Asam Utara - Hah, harini kita cuba menu baru, ikan masak asam utara. Bahan yang digunakan pun mudah sahaja.



Bahan-bahan
- Ikan ( apa jenis ikan )
- 1 biji Bawang besar
- 2 ulas Bawang putih
- Seinci Halia
- 2 Cili Merah
- 7 biji cili padi
- Air perahan asam jawa
- Garam
- serbuk kunyit

Cara membuatnya


- Goreng ikan terlebih dahulu dan ketepikan


- Tumis bawang besar, bawang putih, halia dan cili padi sampai naik bau
- Masukkan serbuk kunyit sedikit untuk bagi warna cantik


- Kemudian masukkan air asam jawa masak sampai mendidih.
- Kemudian masukkan garam secukup rasa.



- Masukkan ikan ke dalam kuah dan gaul bagi sebati.


Dah siap. selamat mencuba.

hai assalammualaikum

Cara Buat Permohonan Baru Bantuan Prihatin Nasional ( BPN ) - Haritu 1 april, kita dah boleh semak Bantuan Prihatin Nasional sama ada kita lulus atau tidak. Kalau yang sebelum ni pernah menerima BSH atau mempunyai nama di LHDN, tu dalam kategori dah lulus dan tak perlu buat permohonan. Korang duduk diam-diam lepas cek ye. Tapi bagi yang tiada dalam rekod, macam nad ni, memang tak dapat BSH, dan tiada rekod, bolehla buat permohonan baru. Meh nad tunjuk caranya.

Cara Buat Permohonan Baru Bantuan Prihatin Nasional (BPN)

1 April, memang website hang, biasala, orang tak sabar nak cek lulus ke tidak. Siapa taknak bantuan tu kan. Dengan bantuan tu la dapat menampung sikit perbelanjaan yang ada untuk keluarga. Yela, tak kerja, lagi kami berdua kerja sendiri, gaji bukan bulan-bulan. Gaji dapat bila ada kerja je. Jadi, memang kene mohon Bantuan Prihatin Nasional ni. Masa dibuka tu memang lambat la loading, nak tunggu berapa jam, lepas LHDN buat sistem dia semula, pada 2 dan 3 April, 4 April nad buka, hah laju terus.

Sebelum tu, memang lambat loading tapi nad tetap buat dan lepas sampai dah isi borang, tapi masalah pulak dia nak pasangan punya no akaun bank semua. Masalahnya di situ pasangan nad takda akaun bank, jadi tak lepas. Tapi lepas sistem dia buat balik, nad cuba isi semula, kot dia dah ubah tentang akaun pasangan, yes, betul, sistem takde tanda merah ( * ) ni dengan akaun pasangan. Mungkin sebab yang mohon dah ada nombor akaun cukupla kot kan. Lega..setel nad dah, permohonan pun dah diterima.

Ok ni cara untuk memohon BPN


Tekan link https://bpn.hasil.gov.my .Akan keluar seperti dalam gambar


Masukkan No IC nak tau korang lulus atau tidak atau tiada dalam rekod . Isi juga captcha dia nak tu.


Macam and tiada dalam rekod, terus tekan kotak biru tulis Permohonan Baru tu. Terus dia keluar apa yang perlu di isi.



Isilah details kita semua, dari nama, no IC, tempat tinggal, tarikh lahir, no akaun, semuala.


Pastu pilih sama ada bujang, kahwin atau bercerai. Macam nad, kahwin, tekan kahwin akan keluar pulak isi, Nama Pasangan, No IC pasangan dan no akaun. Tapi pasangan takda no akaun, boleh biarkan.

Pastu dia keluar juga bilangan anak.


Pastu dah siap, terus tekan hantar. Pastu nanti akan keluar suruh tick mengatakan semua data kita bagi tu betul. Tick jela.


Dia akan cakap Permohonan telah berjaya dihantar. Lepas tu bagi pilihan nak daftar atau tidak untuk log masuk. Nad tekan daftar.


Pastu dia suruh isi kata kunci keselamatan. Isi la yang korang senang ingat. Tak ingat pun nanti tulis dekat buku.


Pastu dia bagi 5 soalan. Hah isi la mana-mana. Kene ingat. Tak ingat boleh je ss atau tulis dekat buku.


Lepas dah siap jawab 5 soalan, buat pulak kata laluan. Kata luan kene ada huruf besar, huruf kecil, nombor dan simbol


Hah pastu dah siap, korang dah boleh login BPN untuk cek. Hah ni dia permohonan dah diterima. Jadi tunggu jela ye macam mana. Harap dapatla.


Duit akan dapat April dan Mei. Memerlukan sanagt duit ni untuk beli barang dapur semua. Takut sampai ke raya kang PKP ni..huhu..


hai assalammualaikum

Batang Paip Sinki Pulak Tercabut, Cuba Guna Pelekat Kuat Flex Tape Waterproof - Lepas satu, satu masalah datang ye. Kalau datang waktu hari biasa takpe la pulak, ni dia datang sekali waktu Perintah Kawalan Pergerakan. Lepas paip bocor bawah tanah, batang paip sinki pulak tiba-tiba patah pulsk. Patah sendiri ya, tak tau kenapa dia nak patah. Pergi dapur tengok, hilang dah batang paip sinki. Sudahnya nak tutup guna batang lilin untuk sementara waktu. Lepas tu nampak pelekat kuat untuk lekat barang dkat dinding, beli tiga dapat percuma pelekat flex tape waterproof. Apa lagi terus beli.



Ni la dia Pelekat Kuat Flex Tape Waterproof. Korang mesti pernah nampak iklan tape ni lalu dekat facebook. Pelekat kuat yang boleh menutup bocor, tak kira tong bocor ke, paip bocor ke, apa-apa yang menyebabkan berlubang dan bocor. Terus tak fikir apa, bila tau dapat percuma pelekat ni, terus beli. Lagipun memng nad nak beli pelekat untuk dekorasi dinding tanpa perlu drill. Dia jual pun ok la, 3 tape percuma tape waterproff ni RM69..okla..

Ada pilihan masa ni, nak bayar masa dapat barang atau bayar online. Waktu PKP ni tak tau la , takut pulak kene tipu, hahaha..Jadi nad mintak hantar barang dulu baru bayar. Ada la cash dekat dompet. Jadi dia hantar guna Ninja Van, pastu bayar dekat orang Ninja Van tu. Cepat juga, order harini, esoknya dah dapat.

Flex Tape Waterproof pita kalis air yang kuat dan getah yang segera menutup air, udara dan kelembapan untuk mewujudkan penghalang kalis air yang fleksibel. Memang kuat gam dia. Dapat je terus buat eksperimen dekat paip sinki tu.



Paip sinki ni bukan patah yang boleh ditukar paip lain. Dia patah batang, dan ada sebahagian batang dia tertingal dalam lubang tu. Tu yang susah nak ganti paip lain. Terpaksa sumbat batang lilin dulu. Siap buat aliran untuk air tu keluar


Mr mafia buat, sumbat dengan batang lilin, kemudian tutup dengan Flex Tape Waterproof ni. Okla dia tak keluar air, cuma masalahnya, air keluar ikut bawah, tak pasti kenapa. Tapi nad rasa tape ni memang berfungsi dengan baik. Mungkin lubang dekat sinki ni ada la yang tak kena mana-mana.

Cara guna senang je. Sama macam double tape. Gunting ikut besar mana tempat bocor korang nak tutup. Buang pelekat dan terus tampal.

Gam dia memang kuat gila. Tapi nad tutup dengan dinding basah, kena biarkan kering dulu, baru dia lekat elok. Kalau tak lari juga.

Guna pelekat ni memang elok, dia tahan air daripada keluar, tapi air dekat sinki ni nak keluar pulak ikut bawah, tak tau macam mana kan. Sementara la kan waktu PKP ni. Yela nak panggil orang tak dapat, sudahnya guna la cara macam ni dulu. Tutup dengan batang lilin dan tampal Flex Tape Waterproof ni.

Tapi memnag elok Flex Tape Waterproof ni, serius nad cakap. Dahla tebal, fleksibel, getah yang sesuai dengan bentuk atau objek apa pun, bersama dengan pelekat tambahan yang tebal, super melekat yang membentuk ikatan super kuat. Pita Flex boleh digunakan panas atau sejuk, basah atau kering, walaupun di bawah air. Boleh menutupi retakan, jurang dan lubang yang besar

Flex Tape adalah tahan UV, mesra alam - VOC-Percuma dan mempunyai julat suhu yang luas supaya dapat digunakan dalam keadaan cuaca apa sekalipun. Boleh baiki apa sahaja.

Ciri-ciri Flex Tape Waterproof
- segera atasi kebocoran
- pelekat super kuat
- tebal
- sesuai diguankan untuk apa sahaja walaupun di bawah air

Sesuai untuk
- Home Repairs dan DIY Projek
- Marine dan Water sports
- Outdoor dan Camping Gear
- Automotive dan Mechanical
- Industrial dan Farm Equipment


Cepat-cepatla habis PKP ni. Oh korang kalau mencari pelekat ni, boleh ke Kelab Kaki Deko Malaysia.
hai assalammualaikum

Paip Bocor Waktu PKP, Syabas Buat Kerja Laju - Sejak nad kawin lagi memang air paip dalam rumah ni kecil. Tak terfikir pulak sebab bocor ke apa, sebab cuma fikir rumah ni dah lama, jadi mungkin paip dah karat atau apa, sebab tu jadi kecil. Sebelum ni ada juga yang pekerja selalu hantar bil air tu, bagitau, mungkin paip bocor. Tapi bila jadi PKP ni, macam lagi kecik je air tu mengalir. Susah la kalau time PKP air kecil je.


Nad pulak tak tau mr mafia email syabas, malam tu dalam pukul 9 malam ada orang datang, naik lori. Dengar orang bagi salam, tengok luar, then dia cakap " Dari Syabas "..Terus nad panggil mr mafia cakpa " abang orang syabas datang, abang ada panggil ye "..Mr mafia cakap " abang baru email, dah sampai "..Dasyat, cepat diaorang.

Kejadian ni masa Pergerakan Kawalan Fasa 1, minggu pertama ye..hehee..Baru nak cerita..Almaklumla, cerita lain yang nak keluar dulu..huhu..



Ok, berbalik kepada paip bocor, diaorang datang cepat sebab malam tu diaorang pun takda kerja..Jadi memang cepatla kan. Lagipun elokla buat masa PKP ni, sebab laluan rumah nad, laluan masuk kereta. Bayangkan kalau buat hari biasa, mesti kereta kena patah balik..huhu..Masa Perintah Kawalan Pergerakan ni, takde kereta nak lalu, memnag elok sangatla.



Diaorang kerja Syabas, mestila tau mana bahagian paip kan..huhu..Habis pecah semua. Bila pecah, tengok banyak air. Pergh, pekerja tu cakap " ni kalau tak dibetulkan, boleh runtuh rumah "..ok seramm wak..

Tengokla batang paip yang dah karat tu, gila karat kan.







Tak cukup tebuk, habis dikorek dengan bajak semua..huhu..





Lepas diaorang cek semua takda bocor tempat lain, yela, takut ada tempat lain juga bocor kan, tapi lepas cek takda, terus diaorang timbus balik tanah, dan simen semula. Siap tempat jalan di tar semula.


Bahagian paip dekat luar rumah pun diganti bagi elok.


Masa tenagh kerja, ada sorang pekerja cedera. Jari terkena mesin kata mr mafia. Alahai, kesian betul.

Diaorang buat dari pukul 9 malam sampai 5 pagi. Setel semua.


Esok pagi nad tengok rupanya seperti ini. Hah, terbaik kan diaorang buat kerja. Terima kasih pekerja-pekerja Syabas yang baiki rumah nad.

Mr mafia tak buat sebelum-sebelum ni, sebab dia fikir, syabas buat separuh kerja je, yela, dah korek, pastu timbus balik macam tu je, takda simen ke apa, sebab tu dia tak panggil lagi, sebab nak kumpul duit untuk simen semula. Rupanya, dia ada baca dekat mana ntah, syabas buat semua, dari dia korek tanah, betulkan, dan simen semula bagi cantik. Lega dia..

Fuh, nasib dah betulkan. sekarang air dalam rumah laju je. Kalau sebelum ni memang lambat ye.


Tapii...masalah lain pulak datang. Batang paip dekat sinki pulak tiba-tiba patah. Dugaan betul ye. Entah macam mana dia boleh patah. Patah pulak, bukan patah yang boleh sambung lain dengan paip baru, sebab dia patah bahagian dalam. Takde alatan dan korek apa. Suruh orang Syabas tu dia kata tak boleh buat, kene tebuk dinding juga. Tengah PKP mana boleh suruh orang datang tebuk semua..haishh..Susah juga. Baru nak merasa air laju dekat sinki. Jadi lain. Mr mafia tutup dulu dengan batang lilin, bagi stop air daripada keluar.

Sedihh!!!..Memang rumah ni nak suruh bagi cantik ni sampai sana sini dia buat hal..huhu. Rumah ni pun dah lama tak dibaiki, bayangkan dari arwah mak mertua duduk sini, dari suami budak lagi, eh yeke, nad lupa pulak..hahaa. Tapi lama jugala..

Harap selesai cepatla PKP ni. Penat denagn batang paip macam tu.