April 2021
 hai assalammualaikum
 
Dari Terlantar Akibat Diabetes, Kini, Puan Rahmah Mampu Berjalan Dan Kembali Pulih Sejak Amalkan Eskayvie Phytax - Semua orang tahu betapa bahayanya penyakit diabetes atau kencing manis ni. Penyakit ni tidak asing lagi di kalangan masyarakat kita. Bukan setakat orang tua sahaja yang ada penyakit ni, malah orang muda pun ada. 
 
Diabetes merupakan suatu keadaan di mana paras gula dalam darah adalah tinggi disebabkan oleh kekurangan hormon insulin atau insulin tidak boleh digunakan badan dengan baik. Insulin dihasilkan di pankreas dan berlaku peningkatan gula yang berada di dalam darah jika insulin tak dapat menukarkan gula (glukosa) menjadi tenaga. Kalau tak dijaga, ia keadaan gula darah yang tinggi secara berterusan boleh menyebabkan penyakit kencing manis
 

Eskayvie Phytax Minuman Kesihatan Yang Membantu Pesakit Kencing Manis Kembali Sihat

Setiap penyakit pasti ada ubatnya, yang penting kita ikhtiar dan berusaha. Nad ada terbaca salah seorang pesakit kencing manis mengambil produk Eskayvie Phytax, minuman kesihatan, dan alhamdulillah, kesihatan dia semakin pulih. Jadi, nad nak kongsikan produk ni dengan korang, mana tau ada yang mencari setelah mencuba bermacam cara kan. 
 

Nad juga akan kongsikan cerita Puan Rahmah ni, bagaimana dia dapat penyakit Diabetes, apa simptom dia alami dan kesannya setelah menggunakan Eskayvie Phytax ni. Korang kene baca sampai habis.
 
Sebelum tu, nad nak kongsi dulu antara simptom dan komplikasi Diabetes yang korang kena tahu.

Simptom dan komplikasi Diabetes

Simptom diabetes sebenarnya bergantung pada paras kandungan gula dalam darah. Tidak semua orang yang menghidapi kencing manis lebih-lebih lagi Diabetes jenis 2 mempunyai simptom-simptom ini pada peringkat awal kerana diabetes jenis 2 merupakan penyakit yang progresif secara perlahan. 6 dari 10 tidak mempunyai simptom apabila mereka didiagnos sebagai diabetes jenis 2. 

Antara simptom yang sering dialami penghidap diabetes adalah seperti;
1) Kaki rasa kebas dan panas
Rasa kebas kaki ini bukan sahaja dikira sebagai simptom untuk penyakit kencing manis, bahkan ia juga merupakan sejenis komplikasi yang membabitkan saraf dan tergolong dalam kumpulan besar komplikasi neuropati diabetes. Neuropati diabetes adalah salah satu daripada komplikasi jangka panjang yang paling kerap berlaku dalam penyakit kencing manis, mempengaruhi sehingga 50% daripada kesemua pesakit. 

Selain rasa kebas, rasa nyilu, rasa panas terbakar, rasa tajam, rasa sakit menjalar dan juga rasa sesemut seperti renjatan elektrik. Gangguan deria rasa pada bahagian kaki ini biasanya akan bertambah teruk pada waktu malam sehingga mampu untuk mengganggu tidur seseorang itu. Rasa sakit dan tidak selesa ini berupaya untuk menyebabkan gangguan pada aktiviti harian seseorang itu sehinggakan mereka akan mengelakkan diri daripada menyertai aktiviti. 

Neuropati diabetes bukanlah hanya rasa kebas kaki dan tangan sahaja, ia adalah komplikasi penyakit kencing manis yang berupaya untuk menyebabkan pelbagai kesan buruk yang tidak diingini. Dengan kerosakan saraf sensasi menyebabkan rasa kebas kaki yang beransur-ansur menjadi teruk, seseorang individu mungkin tidak perasan jika berlakunya luka pada kaki mereka. 

Tambahan lagi, memandangkan bekalan darah lebih banyak diperlukan untuk menyembuhkan luka atau ulser berbanding dalam keadaan biasa, tempoh penyembuhan luka atau ulser akan menjadi lebih lama berbanding biasa. 

2) Cepat letih, lesu dan mengantuk
Rasa letih atau lesu boleh disebabkan oleh paras gula darah yang terlalu tinggi atau terlalu rendah. Kandungan gula yang tinggi tanpa diproses menyebabkan badan anda tidak dapat bekalan tenaga yang anda perlukan. Sebab itulah penghidap kencing manis mungkin berasa penat setiap hari.

3) Luka lambat sembuh
Kerosakan salur darah disebabkan paras gula yang berlebihan dalam darah. Keadaan ini memberikan kesan kepada penyembuhan luka kerana darah tidak dapat disampaikan kepada anggota-anggota badan. Pesakit juga mungkin tidak akan rasa sakit pada bahagian yang luka. Paling menakutkan apabila luka-luka ini menjadi semakin teruk dan membusuk di mana hanya dengan memotong anggota badan tersebut merupakan jalan untuk menyembuhkannya.

Mereka juga mengalami simptom lain;
- kerap buang air kecil, terutamanya waktu malam
- sering lapar dan dahaga
- sakit kepala, moody atau panas baran
- mulut dan bibir yang kering
- mudah mengalami jangkitan seperti bisul, panau & kayap
- kabur penglihatan
- perubahan berat badan samada menaik mendadak ataupun menurun walaupun nafsu
makan bertambah
- gatal-gatal, terutama pada kelamin bahagian luar yang mungkin juga disebabkan oleh
jangkitan kulat seperti kurap

Diabetes jenis 2 perlu diambil serius. Jika tidak dikawal dan dirawat, ia boleh menurunkan kualiti hidup penghidapnya dan menyebabkan pelbagai kompliksi yang melibatkan mata, jantung, buah pinggang, saraf dan kaki anda. Pengawalan glukosa darah, tekanan darah dan tahap lemak darah
yang baik, bersama dengan penjagaan gaya hidup sihat dapat mengurangkan risiko komplikasi jangka
panjang.

Lebihan gula bersifat asidik dan menyebabkan keradangan sehingga membuatkan salur darah tersumbat. Segalanya bermula dengan ayat ‘angiopati’ (angio = salur darah, pati = penyakit) yang merujuk kepada penyakit salur darah.

Akibat sumbatan ini, sel-sel contohnya sel pada saraf tidak mendapat oksigen dan zat nutrisi yang sepatutnya. Bukan itu saja, bahkan bahan kumuh pun tidak dapat dialirkan keluar dengan sempurna.
Paras gula yang tinggi akan membuatkan salur darah halus tersumbat dahulu (mikroangiopati) seterusnya salur darah besar pula akan terjejas (makroangiopati)

Maka timbullah simptom-simptom seperti kebas kaki, rasa menyucuk dan rasa panas pada kaki seperti dilayurkan api. 

Salur darah ke bahagian lain juga turut terlibat hingga menjejaskan pelbagai fungsi organ-organ tubuh dan mencetuskan pelbagai komplikasi.

1. Masalah mata 

- 45% penghidap diabetes jenis 2 mempunyai retinopati selepas 15 tahun. Retinopati terjadi
apabila salur darah di retina menjadi bocor atau akibat salur darah baru yang tidak normal
dan rapuh. Ia boleh merosakkan penglihatan tengah mata dan jika tidak dirawat, boleh
merosakkan penglihatan anda.
- Bukan itu sahaja, penghidap diabetes jenis 2 juga mempunyai risiko 5-6 kali ganda mendapat
katarak berbanding orang biasa. Risiko glaukoma juga meningkat 2x ganda. 

2. Masalah buah pinggang 

- Penyakit buah pinggang berlaku apabila buah pinggang mula gagal berfungsi. Ia berkembang
sangat perlahan dan mengambil masa bertahun-tahun tanpa menunjukkan sebarang simptom. 45% penghidap diabetes jenis 2 mempunyai masalah buah pinggang dan 61% pesakit dialisis di Malaysia adalah penghidap diabetes jenis 2.
- Penyakit buah pinggang boleh menjadi sangat serius, oleh sebab itu penting untuk mendapatkan pemeriksaan pada setiap tahun. Ia sering terjadi di kalangan penghidap diabetes yang lebih 10 tahun. Tanda-tanda awal selalunya kencing berbuih (protein di dalam air kencing) dan kerap kencing pada waktu malam. Kawalan paras glukosa darah, tekanan darah dan paras kolesterol darah dapat mengurangkan risiko penyakit buah pinggang.

3. Masalah saraf atau kerosakan saraf

- Neuropati adalah kerosakan kepada saraf. Paras glukosa darah tinggi boleh merosakkan saraf badan, melemahkan keupayaan mereka menghantar isyarat. Glukosa darah yang meningkat juga boleh membahayakan saluran darah itu membawa oksigen dan nutrien kepada saraf.
- Terdapat pelbagai jenis neuropati; 
a) Motor neuropati sangat jarang berlaku. Ia melibatkan mata dan otot kaki. Motor neuropati boleh menyebabkan otot di sekitar peha lemah. Jika saraf-saraf di sekitar otot kaki terjejas, ia boleh menyebabkan kecacatan pada kaki.
b) Autonomik neuropati mempengaruhi saraf yang mengawalnya segala aktiviti automatik badan. Ia termasuk organorgan seksual bagi lelaki dan wanita (menyebabkan masalah mati pucuk dan kekeringan faraj), perut, usus dan kelenjar peluh. Simptomnya adalah berbeza bergantung kepada bahagian tubuh yang terjejas.
c) Sensori neuropati mempengaruhi saraf yang membawa mesej dari kulit, tulang dan otot ke otak. Ia merupakan neuropati yang sering berlaku di kalangan pesakit diabetes yang biasanya melibatkan kaki tetapi juga boleh berlaku di bahagian tangan. Ia boleh menyebabkan individu mula hilang deria untuk merasakan kesakitan. Simptom sensori neuropati termasuk kebas, kesemutan dan sensitiviti yang melampau untuk disentuh. 

4. Masalah kardiovaskular (jantung/strok)
Ia termasuk penyakit jantung, strok/angin ahmar dan semua penyakit yang berkaitan jantung. Penghidap diabetes adalah empat hingga lima kali lebih berisiko untuk mendapat masalah kardiovaskular berbanding individu yang tiada diabetes. 

Pengawalan paras glukosa darah, penjagaan penyakit berkaitan darah tinggi dan kolesterol boleh menurunkan risiko penyumbatan salur darah atau aterosklerosis. Aterosklerosis boleh menyebabkan aliran darah ke jantung tersumbat seterusnya menyebabkan serangan jantung. Jika penyumbatan tersebut terjadi di sekitar salur darah yang membawa darah ke otak, ia boleh menyebabkan terjadinya strok.

Ni adalah antara simptom dan komplikasi Diabetes jika tidak dikawal. Tapi kita kene tahu juga, setiap penyakit pasti ada ubatnya, yang penting kita kene cuba dan berusaha.

Macam nad kata tadi, ada satu produk yang dapat membantu pesakit Diabetes ni kembali pulih. Produk itu ialah Eskayvie Phytax. Mungkin ada yang belum pernah nampak lagi produk ni. Eskayvie Phytax adalah minuman botani gabungan 12 jenis tumbuhan dan buahan bernutrisi tinggi yang akan memberikan anda pengalaman keajaiban kuasa antioksidan & pemulihan sel terhebat. 


Bahan-bahan di dalam Phytax tidak terhad kepada tumbuhan atau buahan yang boleh didapati setiap masa seperti beri biru, durian belanda, kranberi, teh hijau dan tomato, dan juga tumbuhan yang kaya nutrisi tetapi jarang diamalkan oleh manusia biasa seperti kulit pokok pain, kulit manggis, alga hijau, acai beri, biji anggur dan banyak lagi! Malah, antioksidan astaxanthin daripada alga hijau yang ada di dalam Phytax turut mempunyai kuasa antioksidan sehingga 6000x ganda lebih kuat dari vitamin C dan dikenali sebagai raja kepada segala antioksidan.

Phytax memanfaatkan nutrisi buahan dan tumbuhan yang kaya dengan kesan antioksidan, anti-radang serta kuasa pemulihan penyakit-penyakit dalaman juga bagi mempercepatkan penyembuhan luka dan selesaikan masalah kebas kaki!

Pengalaman Puan Rahmah, 75 Tahun, Pesakit Diabetes Kembali Sihat Dan Mampu Berjalan Semula Selepas Mengambil Eskayvie Phytax

Disini nad kongsikan salah seorang pesakit Diabetes yang menggunakan produk Eskayvie Phytax ni.

Ni adalah Puan Rahmah Abdullah berusia 75 Tahun. Dia selalu kebas dan penat dan ada sign consent form 5 hari terlantar sakit. Selepas mengambil Eskayvie Phytax dia tidak pernah terfikir untuk boleh berjalan semula. 

Bayangkan, bagaimana rasanya apabila 5 hari terbaring saja di katil tanpa boleh bergerak sedikit pun. Tidak mampu menguruskan diri sendiri dan terpaksa memerlukan bantuan orang lain samada ke tandas ataupun untuk makan. Badan akan terasa sakit berbisa dan serba tidak kena untuk berbuat apa saja. Begitulah penderitaan yang dialami Pn Rahmah akibat daripada kesan kencing manis yang dialami sejak 40 tahun yang lalu. 

Sebenarnya Pn Rahmah telah disahkan menghidap kencing manis selepas bersalin. Ini disebabkan gaya hidup yang terlalu sibuk ketika di usia muda sehingga tidak mengambil berat tentang kesihatan. Kerjaya sebagai setiausaha yang perlu sentiasa bersiap sedia bila-bila masa saja mengakibatkan beliau sukar mengawal stress, tidak menjaga pemakanan dan langsung tidak sempat hendak bersenam. 

Segalanya berubah apabila Pn Rahmah mengalami 2 kemalangan yang memberi kesan kepada tulang belakang beliau. Kemalangan pada kali kedua telah menjadi puncak kepada kesakitan yang terlampau menyebabkan Pn Rahmah terpaksa berikhtiar mencari rawatan tambahan. Beliau tidak sanggup lagi menanggung siksa menderita sakit yang telah melumpuhkan pergerakan sehingga terlantar di pembaringan. 


 

Kencing manis adalah pembunuh senyap yang tidak disedari. Ramai orang muda mula mendapat kencing manis disebabkan amalan gaya hidup yang tidak sihat. Jahatnya kencing manis ini hanya orang yang mengalaminya sahaja yang tahu. Sebenarnya masih ramai yang tiada atau kurang pengetahuan serta pendedahan terhadap risiko yang bakal dihadapi. Terutamanya jika tidak pandai mengawal gula dalam badan, kesihatan akan merosot dan akhirnya ada yang akan kehilangan anggota badan, cucuk insulin dan perlu menjalani dialisis. 

Beruntungnya, Pn Rahmah masih boleh bersikap positif di dalam menangani penyakit yang dihidapi. Seorang rakan yang prihatin melihatkan kesakitan yang dialami telah mengesyorkan Pn Rahmah untuk mencuba Eskayvie Phytax kerana terdapat banyak testimoni pesakit kencing manis yang telah berjaya sembuh dengan pengambilan produk tersebut. 

Ikhtiar Pn Rahmah membawa kepada perubahan ketara terhadap kesihatan beliau. Beliau merasa sangat bertenaga dan masalah kebas berpanjangan yang dialami telah hilang. Paling menggembirakan, Pn Rahmah sudah kembali boleh berjalan dan menikmati kehidupan seperti biasa.

Tidak mahu mengulangi keadaan terbaring di katil tanpa mampu berbuat apa-apa, kini Pn Rahmah nekad untuk memperbaiki gaya hidup dan terus mengamalkan pengambilan suplemen Eskayvie Phytax bagi menyokong kesihatan beliau. 

Sesungguhnya, nikmat boleh berjalan semula adalah satu kebahagiaan yang tidak dapat digambarkan dan perlu disyukuri oleh setiap insan.Pn Rahmah yakin, setiap penyakit pasti ada ubatnya. Berikhtiarlah sebelum terlambat dan jangan sesekali berputus asa. 

Bagi pesakit diabetes, banyak kajian yang dilakukan menunjukkan kesan positif kranberi yang terdapat di dalam Eskayvie Phytax telah secara langsung meningkatkan kepekaan insulin dan memperbaiki kawalan paras gula. Kesan positif lain termasuklah membantu kawalan tekanan darah, merendahkan trigliserida dan meningkatkan kolestrol baik HDL, mengatasi stress oksidasi serta menurunkan bahan keradangan (C reactive protein, homocycteine dan cytokine) yang semuanya amat berfaedah bagi kesihatan sistem kardiovaskular.

Alhamdulillah, gembira bila baca perubahan yang dialami Puan Rahmah, nampak tersenyum riang. Sentiasa berfikiran positif dan berniat untuk kembali sihat seperti sediakala. 


Mana-mana ahli keluarga atau saudara atau kawang-kawan yang ada penyakit kencing manis ni bolehlah cuba beri mereka minuman kesihatan Eskayvie Phytax ni. Penggunaan yang kerap dapat hilangkan kebas, sembuhkan luka dengan cepat dan kembali segar bertenaga.

Berminat dengan Eskayvie Phytax boleh layari www.phytax.com.my dan dapatkan sekarang. 

BONUS: Konsultasi dan bimbingan PERCUMA selama 14 hari bersama Doktor Perubatan, Nutritionist dan Dietitian di program Kawal Kencing Manis. Info lanjut, layari www.phytax.com.my
 
Untuk ketahui lebih lanut boleh layari 
 hai assalammualaikum
 
Qaseh Gold Produk Sesuai Untuk Seisi Keluarga, Banyak Kebaikannya - Ada yang kenal dan guna produk Qaseh Gold ni? Qaseh Gold ni, makanan tambahan berorientasikan Sunnah yang telah diformulakan untuk memberi lebih kesan baik bagi sistem imuniti tubuh badan. Banyak rangkaian produk Qaseh Gold ni, dan ia sesuai untuk seisi keluarga, baik untuk kaum adam, hawa dan kanak-kanak. Haritu, nad bersama rakan lain bersuai kenal bersama founder Qaseh Gold dan diperkenalkan setiap produk Qaseh Gold.
 
Qaseh Health Resources Sdn Bhd merupakan sebuah syarikat yang memasarkan produk makanan tambahan yang sihat dan berkualiti dengan hasrat membina komuniti yang lebih sihat. Qaseh Health Resources bernaung dibawah Ana Edar dah telah berada di pasaran sejak 1983 lagi. 
 

Qaseh Gold Produk Sesuai Untuk Seisi Keluarga, Banyak Kebaikannya

Rangkaian produk Qaseh Gold diformulasikan daripada bahan-bahan semula jadi dan superfood seperti Kurma, Madu, Habbatus Sauda, Delima, Gam Arab, Za’faran, Buah Tin, Minyak Zaitun dan banyak lagi. Produk Qaseh adalah 100% bebas daripada gula putih dan manis produknya adalah dari bahan-bahan seperti kurma dan madu. 
 
Formulasi Makanan Sunnah Qaseh Gold adalah makanan kesihatan yang dirumus tanpa menggunakan bahan kimia berbahaya yang bakal meninggalkan kesan negatif dalam jangka masa yang panjang. Sebaliknya, hampir keseluruhan kandungan Qaseh Gold adalah berdasarkan bahan semulajadi dan organik

Manfaat daripada produk Qaseh adalah:
a. Meningkatkan sistem imun badan
b. Menambah baik sistem penghadaman dan perlawasan
c. Membekalkan tenaga tubuh dan minda untuk aktiviti seharian
d. Membantu dalam penambahan tahap kecerdasan minda
e. Membantu memperbaiki tahap kesihatan yang lebih optimum

Produk Qaseh terbahagi kepada dua kategori iaitu produk untuk dewasa dan kanak-kanak.
 
 
Antara Produk untuk pengguna dewasa adalah:
a. Qaseh Gold Adinda
b. Qaseh Gold Kekanda
c. Qaseh Gold Premier

 


Manakala produk bagi kanak-kanak pula adalah:
a. Qaseh Gold Junior Asli (perisa kurma)
b. Qaseh Gold Junior Oren
c. Qaseh Gold Junior Premium (perisa Blueberi)
d. Brainee Bytes (tablet sihat)
 
Qaseh Gold Junior ni boleh diambil oleh kanak-kanak seawal usia 1 tahun. Menariknya, Qaseh Gold Junior ni, boleh dimasukkan dalam makanan untuk anak-anak. 
 


Paling menarik, mereka juga ada mengeluarkan kit Fun Learning Box untuk anak-anak. Banyak aktiviti menarik di dalamnya. Hah, bagus belikan untuk anak-anak. Takdela mengadap gadjet je kan.
 

Produk yang paling laris jualan di pasaran adalah Qaseh Gold Adinda, Qaseh Gold Kekanda dan Qaseh Gold Junior Asli.
 
Harga Qaseh Gold Adinda : RM75 (SM) / RM85 (SS)
Harga Qaseh Gold Kekanda : RM75 (SM) / RM85 (SS)
Harga Qaseh Gold Junior Asli : RM59 (SM) / RM69 (SS)
 




Selain produk berasakan minuman sunnah, Qaseh Gold juga ada mengelurkan produk barasaskan makanan, penjagaan diri seperti Pati Kristal Garam Mineral Masakan, Pati Kristal Garam Mineral Sole, Tonik Rambut Minyak Zaitun, Teh Hijau Plus, Qaseh aromatherapy Roll On dan macam- macam lagi. Ada juga barang kosmetik, kecantikan dan banyak lagi.

Haritu, nad berpeluang bertemu dan beramah mesra bersama pengasas Qaseh Health Resources, Puan Hasniza Binti Hassan. Sangat manis, cantik, peramah dan lembut je orangnya. Puan Hasniza merupakan Pengarah Eksekutif Ana Global Venture (AGV) yang memayungi 7 syarikat lain. Nad cerita serba sedikit tentang Puan Hasniza ni. 


Biodata Pengasas QasehHealth Resources
Nama: Hasniza binti Hassan
Dob: 10 April 1973
Asal : Melaka
Status : Berkahwin
Nama suami : Luqman bin Othman
Jawatan di Ana Edar: Pengarah Eksekutif
 
Nama anak :
1. Muhammad Farhan bin Luqman (22 tahun)
Universiti Teknologi Mara ,Bidang Pengajian: Ijazah Sains Kesukanan
2. Sarah NurLiyana binti Luqman (18 tahun)
Anak istimewa kelainan upaya
3. Muhammad Firdaus bin Luqman (meninggal dunia selepas 16 hari lahir)
4. Aisyah binti Luqman (10 tahun)
Sekolah: Sekolah Rendah Islam Al Amin Gombak
 
Puan Hasniza bertanggungjawab dalam mengeluarkan produk Qaseh Gold yang visinya untuk menjadi peneraju solusi kesihatan patuh syariah. Menurut beliau, produk Qaseh Gold dikeluarkan bagi memudahkan pengguna untuk mendapatkan makanan sunnah dalam satu botol. 
 
Semua produk-produk Qaseh merupakan produk halal, berkhasiat dan berkualiti demi kehidupan lebih bermakna. Dalam menyediakan produk kesihatan untuk semua, dalam masa yang sama, mereka ingin membangunkan usahawan dengan menyediakan sistem-sistem ke arah kejayaan dan bimbingan demi masa depan lebih cerah.

Produk Qaseh telah menjadi jenama pilihan keluarga yang kekal di pasaran sejak 1983 dan menjadi antara syarikat MLM terawal mendapat pengesahan patuh syariah daripada Panel Syariah yang diiktiraf. Mereka juga telah berjaya melahirkan barisan usahawan berpendapatan 5 angka sebulan.
 

Produk berasakan sunnah ni memang menjadi pilihan kita sekarang, lagi-lagi bila sedia diminum terus. Zaman sekarang, macam-macam penyakit ada, sebab tu disarankan untuk ambil makanan sunnah untuk kesihatan tubuh badan. Oh, kalau korang berminat untuk menjana pendapatan, nak jadi agen, stokis atau dropship, sangat-sanagt dialukan, kerana mereka menawarkan peluang ekonomi kepada mana-mana individu yang berminat untuk menjana pendapatan sampingan. 
 
Untuk lebih Lanjut,boleh layari
 hai assalammualaikum
 
Masakan Asli Indonesia, Hanya Di Indoasli, Mesti Cuba Tau!! -Ada yang rindu nak melancong ke Indonesia? Melancong bukan sahaja melihat budaya, tempat mereka, malah menikmati makanan di sana. Namun apakan daya, dengan keadaan pandemik sekarang, tak dapat travel ke Indonesia. Jadi, macam mana? Tekak ni dah teringin nak sangat makan makanan asli Indonesia. Hah!!, korang boleh datang ke restoran IndoAsli, restoran yang menyajikan masakan asli Indonesia. Macam-macam menu Indonesia ada dekat situ, dan haritu Nad cuba menu baru yang ada di IndoAsli.
 

Masakan Asli Indonesia, Hanya Di Indoasli, Mesti Cuba Tau!!

Nampak tak, semua hidangan depan Nad ni adalah masakan asli Indonesia. Di restoran Indoasli yang menyajikan makanan asli Indonesia di mana pelanggan dapat merasakan citarasa Indonesia. Dari appetizers, signature menu, main course, pencuci mulut dan minuman. 
 
Cara penyediaan, cara memasak, penggunaan rempah dan semua bahan sama seperti di Indonesia supaya kelazatan dan rasa tu tidak hilang. Hah, nampak sedap kan. Bila rasa makanan dekat sini, terbayang berada di Indonesia..hehee.

Makanan Indonesia beraneka, dan mempunyai keunikan dan keistimewaan sendiri. Tujuan utama IndoAsli adalah untuk berkongsi rasa cinta akan makanan Indonesia dengan orang-orang di sekitarnya. Indoasli adalah tempat di mana anda dapat menikmati pelbagai makanan asli Indonesia dari berbagai daerah di Indonesia dalam satu restoran.



 Suasana di restoran IndoAsli, siap dengan hiasan rotan.

Menu Baru Di IndoAsli

Ok, jom tengok menu baru apa yang nad cuba haritu.
 

Ni adalah Tempe Sira. Tempe sira bahan semestinya tempe, tahu, kacang dan ikan bilis digoreng kemudian digaul dengan sambal. Harga Tempe Sira RM4.90.
 

Signature menu, Tahu Telur. Unik kan bila tengok gambar. Nad yang tengok depan mata pun teruja..hehee. Disediakan dengan bentuk tinggi macam tu, kemudian kalau nak makan kena potong dengan pisau..hehe. Tahu telur ni sedap, makan macam tu je pun boleh. Harga RM11.90.
 
 
Ni pulak Ayam Bakar Sate. Harga RM19.90
 
 
Gulai Ayam Padang, harga RM16.90. Gulai ni tak pedas, rasa lemak dia pekat dan sedap. Sesuai la untuk anak-anak makan.
 
 
Rendang Kambing, harga RM27.90.
 
 

Rendang Sapi, RM22.90
 

Cumi Bakar Jimbaran, harga RM35.80. Sotong ni sedap. Makan dengan sambal dia, aumm..Diilhamkan oleh menu popular dari Bali, Cumi Bakar Jimbaran - sotong segar panggang dan dibakar dengan sos Cumi Bakar khas. Rasa masakan asli Indonesia yang akan anda gemar. 
 
 
Terung Raos Khas Bandung, RM11.90. Ni pun sedap, luar rangup, dalam lembut.
 

Nasi Tumpeng ayam Bakar Percik Bali RM25.90 . Dalam ni ada nasi, ayam, tempe, acar dan keropok. 
 

Ikan talapia Goreng Renyah Sambal Nusantara, berharga RM39.90. Ikan talapia ni ada 3 jenis sambal. Cicah sambal tu semua memang mengancam ye.
 
Pencuci Mulut Di IndoAsli
 
Ok kita ke pencuci mulut pulak
 

 
Memang unik ya bila tengok Jeli Dalam Telur ni. Cantik je dia buat. Sebelah tu aiskrim. Kreatif kan. Harga RM8.90. Nad makan, macam kita makan telur..hehee. 
 


Pencuci kedua Popia Pisang, yang berharga RM12.90. Biasa nampak kan, popia piasang siap ada coklat dan cheese. Sedap juga.
 
Minuman Baru Di IndoAsli
 
Ok, tak lupa juga minuman. Takkan takda air kan, mau tersedak kang..hehee. Jadi ni tiga jenis air yang terbaru di IndoAsli.
 

Es Alpukat, RM13.90
 
Jus Alpukat Teristimewa IndoAsli, RM12.90
 
Soda Serai, RM6.90
 
Antara tiga air ni nad suka Jus Alpukat Teristimewa Indoasli dan Soda Serai.
 
Ni la antara menu dan minuman baru yang ada di IndoAsli. Terliur tak tengok, rindu tak dengan Indonesia..hehe. Hah, apa lagi, boleh datang ke IndoAsli untuk makan makanan asli Indonesia. Bulan puasa nanti boleh la berbuka di IndoAsli ni.
 
 *Menu baru dari IndoAsli kini eksklusif di IndoAsli IOI City Mall, Putrajaya


Restoran IndoAsli ni ada di dua tempat iaitu:
IndoAsli IOI City Mall, Putrajaya
Lot No: LG-36, IOI City Mall, SKVE, IOI Resort, 43000 Putrajaya, Selangor

Indoasli Central i-City Mall
Lot No: LG-58, Central i-City, Plot 1, i-City Persiaran Multimedia, Seksyen 7, 40000 Shah
Alam, Selangor Darul Ehsan, 40000 Shah Alam, Selangor
 
Untuk ketahui lebih lanjut boleh layari
 hai semua..
 
Beaconhouse Malaysia : Pemerhatian Yang Lebih Dan Kerjasama Ibu Bapa Dan Guru Untuk Menangani Masalah Mental Dan Emosi Kanak-Kanak Semasa Fasa Peralihan Ke Sekolah - Selain persediaan fizikal, mental dan emosi kanak-kanak perlu kita ambil tahu apabila masuk ke alam persekolahan. Fasa peralihan ni mungkin akan membuatkan sesetengah kanak-kanak tidak selesa setelah sekian lama berada di rumah disebabkan persekitaran yang berlainan. Jadi, Beaconhouse Malaysia menggesa ibu bapa dan guru untuk bekerjasama memantau kanak-kanak dalam tempoh peralihan sekolah ini supaya tiada masalah mental dan emosi terhadap kanak-kanak.
 

Beaconhouse Malaysia : Pemerhatian Yang Lebih Dan Kerjasama Ibu Bapa Dan Guru Untuk Menangani Masalah Mental Dan Emosi Kanak-Kanak Semasa Fasa Peralihan Ke Sekolah

Sebagai ibu, nad inginkan yang terbaik untuk anak. Kadang kita terlepas pandang berkenaan mental dan emosi anak kita, lagi-lagi bila masuk ke alam persekolahan new norma ni. Perubahan daripada rutin biasa ke rutin harian yang baru akan menyebabkan mental dan emosi anak-anak terganggu. Waktu sekarang memang amat sukar, tetapi ini tidak boleh menjadi alasan untuk menjejaskan kualiti kesihatan mental dan emosi anak-anak kita, dan juga pendidikan mereka.
 
Untuk tau lebih mendalam lagi, nad tak lepaskan peluang turut serta  mendengar berkenaan Kesihatan Mental dan Emosi bersama Sherlin Chang, Penolong Pengurus Pendidikan Awal Tahun, Beaconhouse Malaysia dan Rachel Khong, Timbalan Pengetua, BNEY Ampang.



"Kanak-kanak kini baru kembali ke sekolah setelah hampir satu tahun belajar dari rumah dan walaupun terdapat banyak perbualan mengenai keselamatan fizikal mereka, lebih banyak yang harus dikatakan dan dilakukan berkaitan dengan kesihatan mental dan emosi mereka," kata Sherlin Chang, Pembantu Pengurus, Pendidikan Awal Tahun, Beaconhouse Malaysia.
 
Sebagai ibu bapa, menghantar anak ke sekolah mestilah nak anak gembira, berkawan, dan belajar sesuatu, tapi bila emosi menganggu fikiran anak-anak, semua tu jadi tak menarik dan pembelajaran pun terganggu. Bila melibatkan mental dan emosi kanak-kanak ni, secara tak langsung ia akan berkait kemampuan mereka untuk belajar dan berkembang baik dari segi akademik dan sosial.

"Kanak-kanak telah mengalami banyak hal selama setahun terakhir dan ini memberi kesan buruk kepada keadaan mental dan emosi mereka. Waktu berpanjangan di rumah ditambah dengan peralihan tiba-tiba kembali ke sekolah sepenuh masa boleh memberi kesan buruk kepada keadaan mereka,”lanjutnya.
 
Kanak-kanak cenderung merasakan diri mereka terasing dan tidak selesa dengan keadaan persekitaran setelah lama terperap di dalam rumah. Mereka harus belajar untuk selesakan diri dengan persekitaran yang berlainan dan belajar berjauhan dengan ibu bapa. Inilah sebabnya mengapa sangat penting bagi guru dan ibu bapa untuk memperhatikan tanda-tanda bahawa anak-anak mengalami beberapa tekanan mental atau emosi.

Beberapa tanda menunjukkan bahawa kanak-kanak mengalami tekanan apabila anak-anak menangis berjam-jam lamanya, kurang selera makan, dan kurang motivasi. Perkara sedemikian  akan menyebabkan tingkahlaku kanak-kanak kurang perhatian dan fikiran terganggu. 
 
Selain itu, kanak-kanak mungkin tidak dapat fokus di kelas kerana mengantuk. Apabila di rumah, tidur dan bangun ikut waktu yang mereka disebabkan tidak perlu ke sekolah. Apabila masuk waktu sekolah, waktu tidur perlu ditukar. Ini adalah sesuatu yang perlu dipantau dan diselaraskan oleh ibu bapa secara beransur-ansur untuk menjadikan anak-anak kembali ke dalam rutin sekolah mereka yang normal.

Sementara itu, Pemangku Ketua, BNEY Ampang, Rachel Khong menyatakan bahawa wabak tersebut memerlukan perubahan dalam pendekatan pendidikan biasa yang boleh mempengaruhi perkembangan sosial dan emosi kanak-kanak.
 

"Kanak-kanak biasanya bebas bergaul tetapi dengan keadaan pandemik, kita harus mengambil langkah berjaga-jaga yang bertentangan dengan sifat kanak-kanak ini. Mereka mesti berada dalam jarak satu meter dan ini sukar terutama bagi anak-anak yang lebih muda - peringatan berterusan diperlukan. Ini juga mempengaruhi perkembangan mereka secara keseluruhan kerana salah satu cara utama kanak-kanak berkembang adalah melalui sentuhan sosial, ”jelas Rachel.
 

 
Beaconhouse percaya bahawa ibu bapa dan guru perlu lebih prihatin untuk memantau dan mengurus tingkah laku dan sikap kanak-kanak. “Luangkan sedikit masa untuk bercakap dengan mereka mengenai hari mereka. Ketahui apa yang mereka rasakan dan fikirkan - betul-betul dengar. Kami mendapati bahawa kanak-kanak dengan senang hati terbuka jika didekati dengan baik dan ikhlas. Kita mesti memberi mereka peluang untuk berbicara dan berkongsi pendapat mereka, ”tambah Rachel.
 
Nad setuju apa yang Rachel sampaikan. Selain anak anggap kita sebagai ibu bapa, kita juga dianggap kawan oleh anak-anak. Sentiasa borak sebagai kawan dan mendengar luahan atau cerita apa yang anak-anak nak cakapkan. Dalam kesibukan kita, ambil masa luangkan masa bersama anak. Pendekatan komunikasi kepada anak-anak penting untuk membuat mereka merasa selamat, dihormati dan bermotivasi. 
 
Sentiasa berkata positif kepada anak-anak seperti  " Anda melakukan pekerjaan yang baik untuk membuat tempat tidur anda atau saya bangga dengan anda kerana melaksanakan tugas itu. " Cara ini akan lebih berkesan dalam mengurangkan masalah mental dan emosi anak-anak.
 
Selain itu, kanak-kanak harus diberi banyak pilihan untuk bersuara dalam menyatakan diri. Beri peluang pada mereka untuk membuat pilihan, dapat meningkatkan harga diri dan pemikiran logik mereka. 
 
Peranan ibu bapa sangat penting dalam memastikan kesejahteraan mental anak termasuk menyediakan persekitaran di rumah yang penuh dengan kasih sayang dan penjagaan selain menggalakkan perbualan sihat dengan mendengar secara aktif serta membenarkan mereka bercakap tanpa bersikap menghakimi dan kritikal.
 









Pihak sekolah juga, perlu menyedari dan perlu membuat strategik yang berbeza untuk anak-anak dalam peralihan kembali ke sekolah. Persekitaran sihat di sekolah juga amat penting kerana kanak-kanak menghabiskan banyak masa di sekolah setiap hari dan mereka perlu dilengkapi kemahiran bagaimana menangani tekanan secara berkesan, menyelesaikan masalah dan membina ketahanan diri. 
 
Di Beaconhouse, mereka menggabungkan watak ke dalam pengajaran kurikulum tingkah laku yang boleh diterima dan tidak boleh diterima.
 
Setiap perubahan, perlu dilakukan dengan perlahan-lahan supaya kanak-kanak tak terkejut dan dapat menerima perubahan ini dengan baik. Paling bagus jika mengamalkan beberapa pembelajaran dari rumah digabungkan dengan kaedah sekolah yang lebih konvensional. Yang paling penting, ibu bapa dan guru mesti mempunyai talian komunikasi terbuka untuk menangani masalah itu secara kolektif.

Pepatah mengatakan, melentur buluh, biar dari rebungnya. Ibu bapa yang mencorakkan anak-anak, manakala di sekolah guru membantu supaya anak-anak lebih mudah faham. Sebab tu kerjasama ibu bapa dan guru amat penting. Bila masing-masing prihatin, semua ni dapat mengurangkan peningkatan mental dan emosi anak-anak. Anak-anak lebih ceria nak ke sekolah. 
 

Bagus sangat perkongsian yang diberikan. Sedikit sebanyak dapat belajar cara menangani masalah mental dan emosi anak-anak. Nampak macam perkara biasa, tapi sebenarnya semua ni berkait rapat dengan tingkahlaku, disiplin dan pembelajaran anak-anak. Jadi, ibu bapa dan guru perlu ambil pemerhatian yang lebih pada mental dan emosi anak-anak.

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai Beaconhouse Malaysia boleh layari: www.beaconhouse.edu.my